Освітній омбудсмен України
Горбачов Сергій Іванович
Український діяч освіти, журналіст, перший освітній омбудсмен України.
Народився в м. Запоріжжі, Україна. Протягом життя опанував більш ніж 20 професій, зокрема, будівельника, дизайнера і програміста. Впродовж 1984–1988 років працював вчителем російської мови та літератури у кількох запорізьких школах. Був одним із творців ліцею «Логос» у Запоріжжі, одного з перших освітніх закладів для обдарованих дітей; займав посаду директора ліцею з 1990 до 1996 років. З 1997 до 2000 працював дизайнером-верстальником у книжковому видавництві «Дике Поле». З 2006 до 2013 був директором інформаційного центру газети «Коммерсантъ Украина».
В 2015 році, після перемоги у конкурсі на заміщення вакантної посади, стає директором школи №148 міста Києві. Тоді ж починає викладати зарубіжну літературу та медіаграмотність.
Висунув свою кандидатуру на новостворену посаду освітнього омбудсмена у 2019 році. Конкуренцію йому складали юристки Ірина Яковець та Олеся Ващук. 14 серпня 2019 року Горбачов офіційно став першим освітнім омбудсменом в Україні.
Правова основа діяльності освітнього омбудсмена
Право на освіту
- Стаття 26. Загальна декларація прав людини.
- Стаття 2. Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод.
- Стаття 53. Конституція України.
- Розділ I. Розділ VI. Закон України «Про освіту». Загальні положення (зокрема, ст. 3, 4). Учасники освітнього процесу (зокрема, статті 53-55).
Освітній омбудсмен діє на підставі:
- Закон України «Про освіту». Стаття 73 «Інститут освітнього омбудсмена».
- Постанова Кабінету Міністрів України від 06.06.2018 № 491 «Деякі питання освітнього омбудсмена».
- Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2019 р. № 629-р «Про призначення Горбачова С.І. освітнім омбудсменом».
-
Одним із важливих напрямків роботи освітнього омбудсмена є сприяння реалізації державної політики, спрямованої на забезпечення права на здобуття якісної та доступної освіти та забезпечення належних умов для реалізації права особи на освіту.
- сприяння реалізації державної політики, спрямованої на забезпечення права людини на здобуття якісної та доступної освіти;
- здійснення заходів щодо додержання законодавства про освіту;
- вжиття заходів для забезпечення належних умов для рівного доступу до здобуття освіти;
- сприяння впровадженню інклюзивної форми навчання;
- сприяння виконанню Україною міжнародних зобов’язань щодо додержання в Україні прав людини на освіту;
- співпраця та взаємодія з МОН та іншими центральними органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, закладами освіти всіх рівнів незалежно від форми власності та підпорядкування, органами управління освітою, правоохоронними органами, міжнародними організаціями, неурядовими громадськими організаціями з питань, що належать до його компетенції.
Основними завданнями освітнього омбудсмена є:
Освітній омбудсмен відповідно до покладених на нього завдань має право:
1. розглядати скарги та перевіряти факти, викладені у скаргах, поданих здобувачами освіти, їх батьками, законними представниками, а також педагогічними, науково-педагогічними і науковими працівниками;-
2. отримувати від закладів освіти та органів управління освітою інформацію, необхідну для виконання своїх функцій, у тому числі інформацію з обмеженим доступом;
-
3. за результатами проведених перевірок приймати рішення щодо обґрунтованості чи необґрунтованості скарги і на його основі надавати рекомендації закладам освіти, органам управління освітою, повідомляти правоохоронні органи щодо виявлених фактів порушення законодавства;
-
4. безперешкодно в установленому законом порядку відвідувати органи державної влади, органи місцевого самоврядування, заклади освіти всіх рівнів незалежно від форми власності, а також брати участь в установленому порядку у засіданнях державних органів з питань, що належать до його компетенції;
-
5. звертатися до органів державної влади, правоохоронних органів щодо виявлених фактів порушення права людини на освіту та законодавства у сфері освіти;
-
6. надавати консультації здобувачам освіти, їх батькам, законним представникам, а також педагогічним, науково-педагогічним і науковим працівникам;
-
7. представляти інтереси особи у суді.