Значна кількість українських дітей через повномасштабне вторгнення проживає за кордоном. Для того щоб наші діти не лише зберігали зв’язок з українською освітою, перебуваючи за кордоном, а й поверталися в Україну та реінтегрувалися назад – для них мають бути створені сприятливі умови. Тобто процес повернення має бути полегшеним, неформалізованим.
Вже неодноразово наголошувала на тому, що діти та їхні батьки повинні розуміти, що їх тут чекають. Адже родини, які ухвалюють рішення про те, чи повертатися, чи залишитися в країні перебування, – стикаються з низкою проблем і чинників, що впливають на їх вибір.
Тому, щоб інформаційно допомогти дітям та батькам, які повернулися в Україну, розпочати або продовжити навчання дитини в українській системі освіти – у цій публікації на сайті освітнього омбудсмена читайте докладніше про:
- надолуження освітніх втрат – можливості побудови індивідуальної освітньої траєкторії учнів;
- вибір форми здобуття освіти після повернення в Україну;
- зарахування до закладу освіти України дітей, які були вимушені перервати навчання через проживання та навчання за кордоном;
- визнання та оцінювання результатів навчання, здобутих дітьми за кордоном;
- важливість психологічної підтримки дітей, які повернулися в українське освітнє середовище.
НЕОБХІДНІСТЬ ПОБУДОВИ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ОСВІТНЬОЇ ТРАЄКТОРІЇ УЧНЯ ДЛЯ ПОДОЛАННЯ ОСВІТНІХ ВТРАТ
Про індивідуальну освітню траєкторію “мовою законодавства” можна прочитати на довідковому вебсайті освітнього омбудсмена.
У ЯКІЙ ФОРМІ МОЖУТЬ ЗДОБУВАТИ ОСВІТУ ДІТИ, ЯКІ ПОВЕРНУЛИСЯ В УКРАЇНУ
При поверненні до України, діти, які тимчасово проживали за кордоном, можуть обрати здобуття освіти як за інституційною формою (зокрема, очною чи дистанційною), так і за однією з індивідуальних форм (сімейною (домашньою), екстернатною чи педагогічним патронажем).
Очна та змішана форма здобуття освіти – це спосіб організації навчання здобувачів освіти, що передбачає їх безпосередню участь в освітньому процесі.
Дистанційна форма здобуття освіти – це така форма, де за організацію освітнього процесу відповідає заклад освіти, однак батьки створюють належні та безпечні умови навчання, виховання і розвитку дитини. Навчання може відбуватися у різних режимах: у синхронному, коли учасники одночасно перебувають в електронному освітньому середовищі або спілкуються за допомогою засобів аудіо-, відеоконференції (не менше 30% навчального часу, передбаченого освітньою програмою закладу освіти), та в асинхронному. Організація здобуття освіти за дистанційною формою здійснюється виключно за бажанням учнів, їх батьків.
Екстернат – це спосіб організації навчання здобувачів освіти, за яким освітня програма повністю засвоюється здобувачем самостійно.
Сімейна (домашня) форма здобуття освіти – це спосіб організації освітнього процесу дітей самостійно їхніми батьками для здобуття формальної (дошкільної, повної загальної середньої) та/або неформальної освіти. Відповідальність за здобуття освіти дітьми на рівні не нижче стандартів освіти несуть батьки.
Педагогічний патронаж передбачений для дітей, які з певних причин не можуть здобувати освіту за іншими формами (через стан здоров’я, сімейні чи особисті обставини тощо).
Звертаємо увагу, що на екстернатній або сімейній формі діти можуть навчатися в будь-якому закладі освіти України. На дистанційній формі можна здобувати освіту не в усіх закладах, адже не всі заклади організовують таке навчання. Тому перед поданням заяви просимо батьків сконтактувати зі школою та з’ясувати щодо можливості навчання за дистанційною програмою. За формою педагогічного патронажу можна навчатися у закладі, якщо він організовує таке навчання.
Батькам важливо розуміти різницю між цими формами здобуття освіти, в чому особливості їх організації та оцінювання результатів, а також варто зважати на безпекову ситуацію, тривалість перебування за кордоном, освітні потреби дитини, наявність освітніх втрат, стан здоров’я, свої можливості допомогти дитині з навчанням. Якщо батьки бачать якісь труднощі дитини у навчанні, це важливо врахувати при поверненні дитини до навчання в Україні, й обирати форму здобуття освіти відповідно до цього. Це може передбачати й звернення до закладу освіти з проханням застосування індивідуальної освітньої траєкторії для дитини. Нагадуємо, що наразі у дітей, які перебувають за кордоном, є можливість вільного вибору освітньої програми – докладніше про варіанти здобуття ними освіти можна прочитати в одній із попередніх публікацій на сайті освітнього омбудсмена. Дуже важливо, щоб дитина при поверненні до навчання в українській школі, відчувала себе безпечно. Перебуваючи за кордоном, дитина могла звикнути до відсутності повітряних тривог, а тому може більше хвилюватися за фізичну безпеку. Також швидше за все дитина мала інше мовне середовище, якщо відвідувала заклад освіти за місцем тимчасового проживання, або ж менше комунікувала з однолітками рідною мовою, а тому потребує певного періоду адаптації для взаємодії у колективі. За той час, поки дитина перебувала за кордоном, вона могла втратити частину соціальних зв’язків зі своїми друзями, знайомими, однокласниками з України. Крім того, після повернення в Україну дитина не завжди має можливість продовжити здобуття освіти в тому ж закладі, де навчалася до переміщення за кордон. Це може бути пов’язано з тимчасовою окупацією територій, переміщенням всередині країни. Водночас дитина почне втрачати ті соціальні зв’язки з новими друзями та знайомими, які вона набула за кордоном. Тому важливо, щоб дитина не почувалася самотньою. При поверненні до закладу освіти дитині потрібно відчувати підтримку, безпеку, увагу і прийняття. І, як вже згадувалося, важливою є як роль батьків, так і школи та співпраця між ними. Радимо батькам звернутися до шкільного психолога або до психолога комунальних установ громади для того, щоб фахівець допоміг адаптуватися дитині. Згідно з Методичними рекомендаціями щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні, затвердженими Наказом Міністерства освіти і науки України 15 травня 2023 року № 563 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 20.08.2025 №1162) (далі – Методичні рекомендації), діти, які вимушено переривали здобуття повної загальної середньої освіти в українській системі шкільної освіти через навчання за кордоном, зокрема такі, яких відповідно до пункту 7 Порядку переведення учнів закладу загальної середньої освіти на наступний рік навчання, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 14 липня 2015 року № 762 (зі змінами), було визнано такими, що вибули, на підставі заяви батьків або інших законних представників (їхньої заяви у разі досягнення ними повноліття), як правило, зараховуються (поновлюються) відповідно до заяви батьків або інших законних представників до закладів освіти України на ту паралель класів (у клас того року навчання), у якому б вони навчалися, якби не переривали навчання в закладі загальної середньої освіти (далі – ЗЗСО) України. Зарахування або переведення дитини здійснюється відповідно до Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти, що затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 16 квітня 2018 року № 367. Згідно з Методичними рекомендаціями, на підставі письмового звернення до закладу освіти одного з батьків або інших законних представників, поданого у довільній формі, учні 1-10 класів для повторного здобуття загальної середньої освіти у відповідному класі можуть бути зараховані (поновлені) на паралелі класів, яка на 1 рік навчання передує тій, на якій би вони навчалися, якби не переривали навчання у ЗЗСО України, але таке повторне навчання у тому самому класі допускається не більше одного разу упродовж здобуття повної загальної середньої освіти. Відповідно до Методичних рекомендацій, зарахування (поновлення) учнів, які вимушено переривали здобуття повної загальної середньої освіти у закладах освіти України, зокрема у разі надходження звернення щодо повторного здобуття загальної середньої освіти учнем у відповідному класі, відбувається на ту паралель класів, яка вказана у заяві. Якщо в учня відсутній документ про освіту або інформація про них в “Автоматизованому інформаційному комплексі освітнього менеджменту” чи Єдиній державній електронній базі з питань освіти, що підтверджують наявність(ий) рівня(ь) освіти або попередні результати навчання, оцінювання результатів навчання за певний клас для учнів / учениць, які вимушено переривали здобуття повної загальної середньої освіти у закладах освіти України у зв’язку із перебуванням та/або навчанням за кордоном організовується після зарахування (поновлення) у закладі освіти України. Докладніше про оцінювання та визнання результатів навчання дитини, яка повернулася в Україну – у підрозділі нижче.ПСИХОЛОГІЧНА АДАПТАЦІЯ ТА ПІДТРИМКА ДІТЕЙ, ЯКІ ПОВЕРНУЛИСЯ
ЗАРАХУВАННЯ ДІТЕЙ, ЯКІ ВИМУШЕНО ПЕРЕРИВАЛИ ЗДОБУТТЯ ПОВНОЇ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНСЬКІЙ СИСТЕМІ ОСВІТИ У ЗВ’ЯЗКУ ІЗ ПРОЖИВАННЯМ ТА НАВЧАННЯМ ЗА КОРДОНОМ
ОЦІНЮВАННЯ/ВИЗНАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ ДИТИНИ, ЯКА ПОВЕРНУЛАСЯ В УКРАЇНУ
Ще один момент, щодо якого хвилюються батьки, – як буде відбуватися процес оцінювання/визнання результатів навчання, здобутих за кордоном. Це вкрай важливо у контексті продовження навчання в українській системі освіти.
Залежно від того, який варіант здобуття освіти обрала дитина, яка тимчасово перебувала за кордоном, буде різнитися і формат – оцінювання чи визнання результатів навчання, здобутих такою дитиною. Оскільки варіантів здобуття освіти є велика кількість (докладніше про них в одному із попередніх матеріалів на сайті освітнього омбудсмена), то і процес оцінювання/визнання результатів буде відрізнятися. Тут звернемо увагу на ключові варіанти.
ПРАВО ПІДВИЩИТИ РЕЗУЛЬТАТИ ОЦІНЮВАННЯ ПІСЛЯ ЇХ ВИЗНАННЯ
Окремо зазначимо, що у разі проведення процедури визнання та зарахування результатів навчання відповідно до Порядку, після отримання результатів оцінювання за шкалою, визначеною системою оцінювання, затвердженою Міністерством освіти і науки України, батьки або інші законні представники учнів 5-11 класів, які виявили бажання підвищити результати оцінювання, звертаються до керівника закладу освіти України щодо проведення відповідного оцінювання за попередній рік (клас) навчання на загальних засадах, визначених законодавством для форм здобуття особою повної загальної середньої освіти. Це передбачено Методичними рекомендаціями.
ОЦІНЮВАННЯ У РАЗІ НЕВІДПОВІДНОСТІ КЛАСІВ УКРАЇНСЬКОЇ ТА ЗАКОРДОННОЇ ШКОЛИ
Окремо звертаємо увагу на важливу проблему, про яку зазначали в Аналітичній записці “Ризики можливих порушень прав учасників освітнього процесу та негативного впливу на сферу освіти у зв’язку з впровадженням наказів Міністерства освіти і науки України від 07.09.2024 р. № 1112 та від 09.09.2024 р. № 1276” (далі – Аналітична записка), яку в березні цього року підготували освітній омбудсмен зі Службою освітнього омбудсмена. Докладно з Аналітичною запискою можна ознайомитися на сайті освітнього омбудсмена. Зокрема, це проблема невідповідності класів: класу, у якому дитина мала б навчатися в Україні та класу, в якому вона навчається за кордоном.
Так, у частини учнів, які перебувають за кордоном (офіційні дані відсутні), не збігається клас навчання в українській школі та в школі країни перебування, або ж діти відвідують інтеграційні класи. Особливо великий відсоток таких дітей у країнах, державна мова яких (німецька, французька, італійська, португальська тощо) рідко вивчається в українських закладах загальної середньої освіти. Наша держава не має даних щодо того, у якої кількості учнів збігається клас навчання в українській школі з класом навчання в школі країни перебування.
У разі, якщо класи української школи та школи країни перебування не збігаються, визнати оцінки, отримані за кордоном, за визначеною Міністерством освіти і науки України процедурою, на нашу думку, неможливо. Відповідно до пункту 2 Порядку переведення учнів закладів загальної середньої освіти на наступний рік навчання, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 14.07.2015 р. № 762, переведення учнів (крім перших та других класів) на наступний рік навчання здійснюється на підставі результатів підсумкового (семестрового та річного) оцінювання учнів та/або державної підсумкової атестації. Це означає, що для переведення до наступного класу учень повинен мати оцінювання з усіх предметів.
Навчаючись за програмою українознавчого компонента і вивчаючи лише окремі предмети (українську мову та літературу, історію України тощо) і навчаючись в школі країни перебування в класі рівнем нижче, учень не матиме змогу перезарахувати оцінки, отримані у школі країни перебування з інших предметів.
Зазначене викликає невдоволення батьків та учнів, адже для вступу до школи країни перебування діти у більшості країн складають лише тестування з мови країни та математики. Тож багато батьків та учнів обирають навчання за повною програмою – з усіх навчальних предметів (інтегрованих курсів), обов’язкових для вивчення. Після повернення до України це дає дітям змогу без проблем повернутися до певного класу без додаткового оцінювання.
Саме тому дуже важливо, щоб батьки мали змогу обирати форму та програму здобуття освіти для дітей. Необхідно забезпечити для таких дітей усі можливі способи доступу до української освіти та дотримуватися права батьків на вільний вибір закладу освіти, освітньої програми, виду і форми здобуття дітьми відповідної освіти.
Якщо у дитини є освітні втрати через невідповідність класів української та закордонної школи, то варто ініціювати розробку індивідуальної освітньої траєкторії для опанування цих предметів.
Маємо створити сприятливі умови, щоб реінтеграція дітей в українську систему освіти відбувалася легше. Це стосується як мовного та психологічного аспекту, так і аспекту подолання освітніх втрат.
Зображення: storyset