Першу частину інтерв’ю з керівником УЦОЯО Валерієм Бойком читайте тут.

Сергій Горбачов: На сторінці Facebook нас запитують, хто саме може складати ЗНО? Що робити, якщо дитина тимчасово проживає за кордоном і хоче вступити до українського закладу вищої освіти?

Валерій Бойко: Процедура реєстрації передбачає декілька алгоритмів для різних категорій майбутніх наших абітурієнтів – учасників ЗНО. 

Звичайно, наймасовіша категорія – це випускники поточного року закладів загальної середньої освіти. .

Ще одна категорія – це студенти, які навчаються в закладах вищої освіти першого і другого рівня акредитації (у коледжах), професійно-технічних і професійних закладах освіти тобто у тих закладах, які надають право здобуття повної загальної середньої освіти. 

Контролем або модерацією реєстрації першої та другої категорій учасників ЗНО опікується безпосередньо заклад освіти. Учень / студент самостійно реєструється, готує пакет документів, передає у свій заклад освіти, а  заклад освіти – у той чи інший регіональний центр. Детальніше про порядок реєстрації та адреси регіональних центрів за посиланнями: http://testportal.gov.ua/registr/ та http://testportal.gov.ua/regions/

Третя категорія – це випускники минулих років, які за різних обставин минулого року не складали або не успішно склали ЗНО. Вони мають можливість пройти тестування і цього року, і наступного. Для них процедура реєстрації  дещо інша, тому що вони мають додати документ, якого немає у випускника поточного року, свідоцтво про повну загальну середню освіту, мають самостійно здійснити всі кроки реєстрації, зайти у найближче поштове відділення і відправити свої реєстраційні документи до відповідного регіонального центру.

І остання категорія – це учні закордонних закладів освіти. Міжнародна Українська Школа забезпечує навчання учнів середніх шкіл, які живуть за кордоном. Ця інституція, опікується, як правило, дітьми наших заробітчан, які постійно або тимчасово працюють за межами України. Користуючись послугами міжнародної української школи, діти мають можливість здобувати повну загальну середню освіту за кордоном.

Сергій Горбачов: Що робити, якщо батьки дитини з релігійних переконань відмовляються отримувати ID-картку (паспорт громадянина) України

Валерій Бойко:  Учні, які цього року здобувають повну загальну середню освіту і складають ДПА у формі ЗНО можуть зареєструватися за свідоцтвом про народження, але керівники закладу освіти, в яких такі діти навчаються мають подати відповідне клопотання до регіонального центру оцінювання якості освіти.

Сергій Горбачов: Чи може скласти українське ЗНО громадянин іншої країни? 

Валерій Бойко: Так, іноземці можуть проходити ЗНО. Під час реєстрації вони мають подати копію документа, який посвідчує особу, а також документ про загальну освіту країни, в якій вони здобували базову освіту 

Сергій Горбачов: Тепер давайте обговоримо ще кілька запитань із тих, які нам поставили читачі нашої сторінки. Тут є такі запитання, які мене здивували, бо про це вже чимало говорилося та писалося. І перше, що я хотів запитати, чи складають тепер дев’ятикласники ЗНО?

Валерій Бойко: Ні, дев’ятикласники не складають ЗНО, вони складають державну підсумкову атестацію в тих закладах освіти, де вони навчаються. Щороку Міністерство освіти і науки України видає відповідні рекомендації щодо проведення державної підсумкової атестації, і вчителі розробляють фактично власні інструменти оцінювання, які проходять затвердження педагогічною радою. Саме цим інструментом вони і  послуговуються. 

Сергій Горбачов: А чи буде у майбутньому УЦОЯО організовувати проведення ЗНО для 9-х класів?

Валерій Бойко: Спільно з партнерами ми розробили фундаментальний документ,  “Стратегія розвитку освітніх оцінювань”, з яким можна ознайомитися ось тут:  http://www.euroosvita.net/prog/data/attach/6133/190523_strategiya-osvitnih-otsinyuvan_utsoyao.pdf. Цей документ був схвалений колегією МОН.  Залучивши потужне експертне коло, ми намагалися зазирнути, як казав один із експертів, за горизонт, і зрозуміти, як вибудувати цілісну систему оцінювання у зв’язку з реалізацією концепції НУШ. 

Відповідно до Закону України “Про освіту” результати навчання здобувачів освіти на кожному рівні повної загальної середньої освіти оцінюються шляхом державної підсумкової атестації, яка може здійснюватися в різних формах, зокрема у формі зовнішнього незалежного оцінювання. ДПА учнів початкової освіти здійснюється лише з метою моніторингу якості освітньої діяльності закладів освіти та/або якості освіти.

Ми пропонували дві моделі оцінювання після 9-го класу, які б враховували нові підходи державного стандарту базової освіти (який наразі перебуває на фінальному етапі розроблення та затвердження): відмову від суто вузькопредметного опису компетенцій, знань, умінь, навичок, які має здобути здобувач базової освіти, а зосередилися на галузях: мовно-літературна, суспільно-гуманітарна, природнича, математична і так далі. Треба звернути увагу, що у проекті Закону України “Про повну загальну середню освіту”, який, сподіваюся, буде підписано найближчим часом,  чітко зазначено, що принаймні два предмети є обов’язковими навіть для державної підсумкової атестації після 9 класу: українська мова і математика. ДПА може відбуватися у формі зовнішнього незалежного оцінювання з 2027 року. До 2027 року запровадження ДПА у формі ЗНО можливе за рішенням Міністерства освіти і науки.

Сергій Горбачов: Є ще один різновид ЗНО, який викликає безліч запитань. Це ЗНО під час вступу на ступінь магістра у закладах вищої освіти. 

Валерій Бойко: Це другий рівень вищої освіти – магістерський… З абсолютно зрозумілих міркувань Міністерство освіти і науки України за підтримки низки міжнародних партнерів, зробило цей непростий крок для забезпечення рівних прав для вступу на цей рівень.

Є дві форми вступних випробувань на другий рівень вищої освіти, які проводяться за технологією ЗНО: 

  • Єдиний вступний іспит передбачає тестування з іноземної мови (англійської, німецької, французької або іспанської). Розроблення інструменту та адміністрування – це цілком повноваження Українського центру. 
  • Єдине фахове вступне випробування використовується тільки для вступу на напрям підготовки, пов’язаний з правом і правознавством. Він складається з двох блоків: тесту з права та загальних навчальних правничих компетентностей.  Перший блок – тест з базових правничих дисциплін, куди входить адміністративне право, адміністративно-процесуальне, кримінальне, кримінально-процесуальне, конституційне право. Другий блок – це тест загальних навчальних правничих компетенцій

За створення завдань до обох блоків відповідає робоча група, яка створюється при МОН. Вона напрацьовує низку завдань по всіх блоках, а потім всі завдання передаються Українському центру. І вже на базі захищених систем Українського центру формується остаточний варіант тестів, які ми друкуємо, тиражуємо, доставляємо до пунктів проведення ЗНО. 

Відповіді на запитання, зокрема:

  • чому шкільна програма не відповідає програмі ЗНО?
  • Чи варто боятися ЗНО з математики?
  • Чи зараховується сертифікат  міжнародних мовних іспитів як ЗНО та ДПА? –

 у третій частині нашого інтерв’ю із Валерієм Бойком.