УСПІШНА СЕРТИФІКАЦІЯ ТА ПІДВИЩЕННЯ КАТЕГОРІЇ: РОЗБІЖНОСТІ У НОРМАТИВНО-ПРАВОВІЙ БАЗІ
Закон України «Про повну загальну середню освіту» визначає, що успішне проходження сертифікації зараховується як проходження атестації педагогічним працівником, а також є підставою для присвоєння йому відповідної кваліфікаційної категорії та/або педагогічного звання (частина сьома статті 49). Хоча ця норма чітко встановлює зобов’язання зараховувати успішну сертифікацію для присвоєння педагогічному працівникові відповідної кваліфікаційної категорії та/або педагогічного звання, деякі атестаційні комісії трактують її на свй розсуд і грубо порушують права педагогічних працівників.
Положення про сертифікацію педагогічних працівників визначає, що успішне проходження сертифікації зараховується як проходження чергової (позачергової) атестації педагогічним працівником з присвоєнням йому наступної категорії педагогічного працівника або підтвердженням наявної вищої категорії (пункт 40 Положення). Якщо вчитель успішно пройшов сертифікацію, йому видається сертифікат, який потрібно подавати атестаційній комісії, щоб вона присвоїла наступну кваліфікаційну категорію та/або педагогічне звання.
Натомість чинне Типове положення про атестацію педагогічних працівників, яке було затверджене ще тоді, коли про сертифікацію не йшлося, не передбачає процедури присвоєння кваліфікаційної категорії та/або педагогічного звання на підставі сертифікату без додаткового вивчення педагогічної діяльності працівника.
Частина атестаційних комісій, голови та члени яких знають закони та вміють їх розуміти, без проблем присвоює вчителям кваліфікаційну категорію чи педагогічне звання на підставі сертифікату.
Інша частина комісій, голови і члени яких законів не знають, а неодноразові роз’яснення не можуть зрозуміти, не вважає успішне проходження сертифікації достатньою підставою для присвоєння вчителю кваліфікаційної категорії чи педагогічного звання. Відтак вони грубо порушують права педагогів, незаконно та безпідставно змушують вчителів додатково проводити відкриті уроки, писати звіти, витрачати час і сили на доведення того, що вже вичерпно і переконливо доведено процедурою сертифікації.
ПОЗИЦІЯ ОСВІТНЬОГО ОМБУДСМЕНА
Вважаю абсолютно незаконними відмови атестаційних комісій виконувати вимогу частини сьомої ст. 49 Закону України “Про повну загальну середню освіту”. Також вважаю такі незаконні рішення беззаперечним доказом непрофесіоналізму членів цих атестаційних комісій.
Я вже неодноразово звертався до МОН із відповідними листами з пропозиціями для вирішення цієї колізії та за роз’ясненнями. Зокрема, листом від 09-04-2021_21-082.docx пропонував внести зміни до частини 7 статті 49 Закону України «Про повну загальну середню освіту» та викласти її у такій редакції: “успішне проходження сертифікації зараховується як проходження атестації педагогічним працівником, а також є достатньою підставою без будь-яких додаткових умов для негайного присвоєння йому відповідної кваліфікаційної категорії та/або педагогічного звання”.
Також ще навесні у цьому ж листі висловлював пропозицію до МОН розробити та винести на громадське обговорення новий проєкт Типового положення про атестацію педагогічних працівників, в якому б передбачалася процедура присвоєння кваліфікаційної категорії та/або педагогічного звання на підставі сертифікату без додаткового вивчення педагогічної діяльності працівника.
У роз’ясненні МОН від 24-06-2021 №21-083, яке ми отримали на наше звернення, МОН повідомило нам, що вже розроблено проєкт нової редакції Положення про атестацію педагогічних працівників, якою визначено й порядок атестації педагогічних працівників, що пройшли сертифікацію. У вересні 2021 року Служба освітнього омбудсмена надала свої пропозиції до проєкту. Це Положення вже пройшло громадське обговорення – і його можна ухвалювати.
Ознайомитися з проєктом Положення можна за посиланням https://bit.ly/2WSYs1W
9 лютого відбулося засідання комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій, на якому було розглянуто проблеми нормативно-правового забезпечення проходження сертифікації та атестації педагогічних працівників. Депутати заявили про неприпустимість відмов у присвоєнні кваліфікаційної категорії або педагогічного звання на підставі успішного проходження сертифікації. Також депутати наголосили, що Положення про атестацію педагогічних працівників необхідно затвердити якнайшвидше.
Усі освітяни з нетерпінням чекають на його затвердження.
ЯК ПРАВИЛЬНО ДІЯТИ АТЕСТАЦІЙНИМ КОМІСІЯМ: РОЗ’ЯСНЕННЯ МОН
Відповідно до листа Міністерства юстиції України від 26.12.2008 №758-0-2-08-19 «Щодо практики застосування норм права у випадку колізії», якщо існують суперечності між актами, прийнятими різними за ієрархіями органами, застосовується акт, прийнятий вищим органом, як такий, що має більшу юридичну силу. Саме тому норми Типового положення про атестацію педагогічних працівників застосовуються лише в тій частині, що не суперечить Закону та Положенню про сертифікацію.
Тому, оскільки пункт 40 Положення про сертифікацію визначає, що успішна сертифікація передбачає присвоєння вчителю початкових класів наступної категорії, атестаційні комісії мають її присвоювати безумовно і робити це лише на підставі сертифікату, а не “вигадувати” для вчителів додаткові заходи з перевірки їх педагогічної діяльності чи вимагати додаткові документи, крім сертифікату.
Повне роз’яснення МОН – за посиланням 24-06-2021 №21-083.
Також МОН листом від 15.12.2020 №1/9-690 Щодо атестації вчителів початкових класів, які успішно пройшли сертифікацію, роз’яснило місцевим органам управління освіти, керівникам закладів освіти, головам атестаційних комісій та педагогічним працівникам порядок атестації вчителів початкових класів, які успішно пройшли сертифікацію. Відповідно до цього листа, успішне проходження вчителем сертифікації, підтверджене відповідним сертифікатом, є достатньою підставою для присвоєння йому наступної кваліфікаційної категорії або підтвердження наявної вищої категорії без надання додаткових документів чи проведення додаткових заходів.
Докладно про інші проблеми щодо атестації і сертифікації педагогічних працівників та пропозиції до їх вирішення читайте в окремому розділі першої щорічної доповіді освітнього омбудсмена “Дотримання прав в освіті – 220” (стор. 86).
Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково збігається з позицією Міжнародного фонду «Відродження».