Що важливіше: звичайний диплом, диплом з відзнакою чи навички?

    29 січня 2021 року Міністерство юстиції України зареєструвало наказ МОН від 25.01.2021 №102 “Про затвердження форм документів про вищу освіту (наукові ступені) та додатка до них, зразка академічної довідки” http://bit.ly/3oJSPv2 , тому цей документ уже набув чинності. Наказ визначає форми документів про вищу освіту, серед яких більше немає форми “диплома з відзнакою”, але водночас у дипломах може зазначатися інформація про особливі досягнення та/або відзнаки здобувачів освіти.

    Тож давайте розберемося, що ж насправді змінилося? Чому неправильно стверджувати, що дипломи з відзнакою скасовані? І які дипломи цінуються за кордоном при працевлаштуванні? 

    ДОКУМЕНТИ ПРО ВИЩУ ОСВІТУ ТА ЇХНІ ФОРМИ: ЗАКОНОДАВЧЕ НОРМУВАННЯ

    Документ про вищу освіту (науковий ступінь) видається особі, яка успішно виконала відповідну освітню (наукову) програму та пройшла атестацію (частина 1 статті 7 Закону України “Про вищу освіту” ).

    Прийнятий у 2014 році Закон України “Про вищу освіту” (частина 2, стаття 7) встановлює 6 видів документів про вищу освіту (наукових ступенів) за відповідними ступенями:

    • диплом молодшого бакалавра;
    • диплом бакалавра;
    • диплом магістра;
    • диплом доктора філософії;
    • диплом доктора мистецтва;
    • диплом доктора наук.

    Як бачимо, в Законі України “Про вищу освіту” (відколи він був прийнятий) не визначаються і не виділяються як окремі види документів про вищу освіту дипломи молодшого бакалавра з відзнакою, бакалавра з відзнакою та магістра з відзнакою.

    Тобто документ про вищу освіту був для всіх один (приміром, диплом бакалавра), але мав дві форми зовнішнього вигляду: для тих, хто навчався не на відмінно — один вигляд, для тих, хто навчався на відмінно — інший. Зовні диплом із відзнакою від звичайного відрізнявся лише червоним кольором обкладинки та позначкою “диплом з відзнакою” всередині самого диплома, а також додатка до нього.

    Виникає логічне запитання, як може встановлюватися окрема форма дипломів з відзнакою, якщо в основному законі у сфері вищої освіти диплом з відзнакою не визначається як окремий вид документа про вищу освіту? 

    Тому Міністерство освіти і науки України видало наказ від 25.01.2021 №102 “Про затвердження форм документів про вищу освіту (наукові ступені) та додатка до них, зразка академічної довідки” . А оскільки документ вже зареєстрований Мін’юстом, старий наказ МОН від 12 травня 2015 року №525 «Про затвердження форм документів про вищу освіту (наукові ступені) державного зразка та додатків до них, зразка академічної довідки», який визначав, зокрема, форми диплома з відзнакою, втрачає свою чинність.

    Новий же наказ затверджує такі форми документів: 

    • диплом молодшого бакалавра;
    • диплом бакалавра;
    • диплом магістра;
    • диплом доктора філософії;
    • диплом доктора мистецтва;
    • диплом доктора наук;
    • додаток до диплома європейського зразка;
    • зразок академічної довідки, —

    що відповідає Закону України “Про вищу освіту”. Але це в жодному разі не означає, що дипломи з відзнакою зникають. 

    Заклади освіти мають усі можливості позначати відзнаки чи особливі досягнення студентів у дипломі по-іншому, а не у формі “червоного диплома”. Відповідно до пункту 3 нового наказу, в дипломах молодшого бакалавра, бакалавра, магістра, які видаються закладами вищої освіти, може зазначатися інформація про особливі досягнення та/або відзнаки здобувачів освіти з урахуванням положень пункту 10 частини другої статті 36 Закону України «Про вищу освіту».

    Тобто насправді ніхто відзнаку не скасовував, було приведено у відповідність законодавство.

    АВТОНОМІЯ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЩОДО ДИПЛОМІВ

    Ще у січні 2020 року набув чинності Закон України “Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення освітньої діяльності у сфері вищої освіти”, який виключив поняття “диплома державного зразка” (розділ 3, пункт 12). Це означає, що заклади освіти отримали автономію для того, щоб видавати дипломи за власним зразком, а не за державним. Тому відтоді саме вчена рада закладу вищої освіти визначає та затверджує зразок і порядок виготовлення документів про вищу освіту, в тому числі спільних і подвійних дипломів у своєму закладі (пункт 10, частина 2 статті 36 Закону України “Про вищу освіту”

    Але є певний перелік обов’язкової інформації, яка має бути в документі про вищу освіту. Цей перелік визначає Кабмін. 9 вересня 2020 р. Кабмін видав постанову № 811 “Про документи про вищу освіту (наукові ступені)”, в якій можна ознайомитися з переліком обов’язкової інформації. Натомість попередня постанова Кабміну від 31 березня 2015 р. № 193 “Про документи про вищу освіту (наукові ступені) державного зразка”, яка ще враховувала диплом з відзнакою як окремий вид документа, а також поняття “диплом державного зразка”, з 1 січня 2021 року втратила свою чинність.

    МОН як центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки затверджує лише форми документів про вищу освіту та наукові ступені (пункт 8, частина 1, стаття 13, розділ 4 Закону України “Про вищу освіту”). 

    Якщо коротко узагальнити все вище написане: МОН затверджує форму диплома, у якій враховується визначена Кабміном обов’язкова для документу про вищу освіту інформація, а вчена рада закладу вищої освіти, використовуючи цю форму, затверджує свій зразок диплома.

    Згідно з новим наказом МОН, інформація про особливі досягнення та/або відзнаки може зазначатися у дипломі про вищу освіту. В пункті 1 приміток до форми диплома молодшого бакалавра, бакалавра, магістра вказано, що в разі відзнаки у самому дипломі друкується рядок “Додаткова інформація”, в який і вноситься інформація про особливі досягнення та/або відзнаки. Також, згідно з роз’ясненням МОН, ці відомості зазначаються в пункті 6.2.4 додатка до диплома європейського зразка.

    Тобто замість окремої форми “диплома з відзнакою” червоного кольору позначка про відзнаку студентів вноситиметься в сам диплом і додаток. 

    Вимоги до присудження відзнаки заклади вищої освіти також визначають самостійно, оскільки мають широку академічну автономію. Тобто раніше для того, щоб отримати “відзнаку”, випускник мав досягнути значних успіхів у науковій, творчій діяльності, мати не менше 75% відмінних оцінок, оцінки “добре” з інших дисциплін, отримати “відмінно” за всі державні іспити та захист дипломної роботи.  

    Тепер заклади вищої освіти самостійно визначають підстави та розробляють вимоги до дипломів з відзнакою.  

    Тож якщо при працевлаштуванні роботодавця цікавить не лише диплом про вищу освіту, а й те, чи має студент “особливі успіхи”, незалежно від кольору диплома, він зможе дізнатися про це всередині диплома та додатку до нього.

    ДИПЛОМ ЧИ НАВИЧКИ — ЯКА ЦІННІСТЬ ДИПЛОМУ В США, ЗОКРЕМА, У КРЕМНІЄВІЙ ДОЛИНІ

    Звісно, що в кожному суспільстві своє ставлення до документа про вищу освіту як такого, зокрема, й до того, необхідний диплом при працевлаштуванні, чи ні. Це зумовлено суспільною свідомістю й стереотипами, економічними факторами, особливостями розвитку ринку праці. Нижче ми навели кілька цікавих прикладів про те, потрібен диплом, коли працевлаштовуєшся, чи ні. То що ж із цього приводу думають американські підприємці, працівники технологічних компаній, зокрема, й ті, хто безпосередньо пов’язаний із Кремнієвою долиною. 

    Американський підприємець Джеремі Россман, який є співзасновником Make School — коледжу інформатики в Сан-Франциско, — називає міфом думку про те, що наукові ступені для студентів, які шукають роботу, непотрібні, в тому числі, у Кремнієвій долині. Навчальна програма його коледжу побудована в партнерстві з такими компаніями з Кремнієвої долини, як Lyft, Microsoft, Yelp та Spotify. Ступінь освіти і відповідно документ, який його підтверджує, має значення.  Про це підприємець пише в американському виданні usatoday. Він каже, що з одного боку, в американському суспільстві протягом десятиліть було закладено, що будь-якою ціною потрібно навчатися в коледжі, адже “ступінь освіти — квиток до “американської мрії”. З іншого боку, новим американським наративом стало те, що Кремнієва долина — це місце, де тими, хто покинув коледж, будуються компанії й репутації, й ступені освіти тут не мають значення. Що коледж — це пережиток попередньої епохи, який не дуже співвідноситься із вимогами сучасного ринку праці, й саме навички, а не дипломи — нова валюта для майбутньої роботи. А оскільки термін придатності навичок скорочується — довговічність ступеня освіти зменшується.

    На думку підприємця, це надто спрощений наратив, який, зокрема, ігнорує роль ступенів для певних класів, рас і привілеїв. Після другого курсу Джеремі Россман сам покинув Массачусетський технологічний інститут, щоб відкрити власну школу (тепер це коледж з інформатики, про який ми писали вище). Підприємець говорить, що в нього були заможні та впливові батьки, які б у разі невдачі підтримали його фінансово. Пересічна людина, яка кидає навчання в коледжі або взагалі ніколи не вчиться, на його думку, не має таких пільг, мережі фінансової безпеки. Тому не варто думати, що якщо ступінь освіти не згодився для когось, хто покинув коледж, то він не потрібен нікому. 

    За результатами досліджень, на які посилається Джеремі Россман, у більшості випадків ринок однозначно винагороджує ступені освіти. 9 із 10  нових робочих місць отримали ті, хто має вищу освіту. А за результатами національно-представницького опитування, роботодавці, особливо за межами Кремнієвої долини, потребують дипломів для збільшення кількості робочих місць, також майже половина роботодавців зазначила, що за останні п’ять років вони підвищили рівень освіти, бажаний або необхідний для виконання однакових робочих ролей.

    Підприємець вважає, що через вплив технологій на робоче місце, можливо, доведеться переосмислити вищу освіту для нової ери. Але трансформацію вищої освіти не слід приймати за застарілість вищої освіти. Він вважає, що Кремнієвій долині потрібно всюди відновити необхідність ступеня освіти при працевлаштуванні. Бо звичайно, що навички мають найбільше значення, але здобутий ступінь освіти є потужним їхнім підкріпленням.

    На американському соціальному сервісі Quora, створеному  вихідцями з Facebook Адамом Д’Анжело і Чарлі Чівером для того, щоб користувачі могли ставити для аудиторії відкриті запитання й отримувати на них відповіді, також було запитання про те, чи справді потрібен диплом, щоб працювати інженером-програмістом у Кремнієвій долині. Відповідають на запитання на цьому ресурсі досвічені люди, які хочуть ділитися своїми знаннями, зокрема, найвідоміші люди Кремнієвої долини.

    Приміром, Роберт Мадрі живе У Кремнієвій долині. Він вважає Кремнієву долину, мабуть, найбільш конкурентоспроможною бізнес-культурою на планеті, а її інженерів — одними з найрозумніших випускників, які (зверніть увагу!) мають вищі інженерні та наукові ступені з провідних університетів планети. Тому ставить запитання з, мабуть, очевидною відповіддю: “Тож як ви думаєте, чи зможете ви позмагатися з таким талантом після проходження тримісячного мовного курсу програмування чи якогось фіктивного завантажувального табору?”

    Джеф Вайлдсбечер працює технічним керівником проєктів у компаніях програмного забезпечення. Він говорить, що для того, аби працювати у Кремнієвій долині, диплом не потрібен. Але при прийнятті на роботу в Кремнієву долину, якщо у вас немає значного досвіду роботи в інших місцях, диплом потрібен. Кожна компанія у Кремнієвій долині “наймає лише найкращих”. Якщо у вас є науковий ступінь, ситуація буде гладшою, але якщо ви блискучий інженер, ви можете їхати куди завгодно без ступеня. Джеф Вайлдсбечер каже, що найкращий інженер, з яким він коли-небудь працював, не мав ступеня.

    Є й неоднозначні думки щодо дипломів. Майкл Бернштейн, незалежний веброзробник і дизайнер, стверджує, що при працевлаштуванні у Кремнієву долину диплом як такий потрібен не обов’язково, але обов’язково потрібен показник того, що ви можете виконати роботу в тій чи іншій формі. Тому окрім ступеня, цей показник може бути у формі одного або декількох із наступних показників: довідка від працівника компанії, внески до проєктів з відкритим кодом, портфоліо програмних проєктів, свідоцтво про закінчення завантажувального табору з кодування, онлайн-курсу програмування, попередній досвід роботи тощо. Крім того, можливо, доведеться пройти тест на програмування. Навіть якщо у вас є науковий ступінь, все вищезазначене все одно буде надзвичайно корисним, навіть якщо ви претендуєте на посаду початкового рівня. Але є кілька компаній, які настільки заплутали практики найму працівників, що інколи навіть ступінь має бути лише з дуже короткого списку «елітних» шкіл, навіть якщо у вас є все вищеперераховане.

    І хоча думки щодо необхідності диплома для працевлаштування в США, зокрема, Кремнієвій долині різняться, як бачимо, багато досліджень і підприємців та роботодавців все ж схиляються до того, що разом із навичками має бути й відповідний ступінь освіти.

    Тому дуже важливо, щоб окрім диплома випускники закладів вищої освіти мали знання, вміння та навички, аби бути конкурентоспроможними на ринку праці. 

    Джерело фото: pixabay