Звіти про роботу
2024 рік
У 2024 році Служба освітнього омбудсмена отримала 1712 звернень та запитів на доступ до публічної інформації.
З них:
- звернень від учасників освітнього процесу – 1571;
- звернень від громадських організацій, адвокатів, органів влади тощо – 116;
- запитів на публічну інформацію – 25.
У межах розгляду звернень:
- надано рекомендацій закладам освіти – 360;
- надано рекомендацій органам управління освітою – 152;
- спрямовано звернень до органів державної влади – 406;
- надіслано повідомлень до правоохоронних органів щодо виявлених фактів порушень – 21.
Найпоширеніші теми звернень, які надійшли до Служби освітнього омбудсмена у 2024 році,
та їх кількість
Теми звернень | Кількість звернень |
Дії в разі надзвичайного стану або воєнних дій | 299 |
Утворення, реорганізація, ліквідація та перепрофілювання закладу освіти | 159 |
Булінг | 146 |
Умови праці працівників закладів освіти | 104 |
Оплата праці (затримка або скасування виплат, доплати, надбавки, виплати допомоги на оздоровлення, відпустки, матеріальне заохочення, диференціація посадових окладів тощо) працівників закладів освіти | 100 |
Атестація педагогічних працівників | 81 |
Вільний вибір виду і форми здобуття освіти | 71 |
Мобінг, конфлікти між учасниками освітнього процесу | 68 |
Обрання, призначення на посаду та звільнення з посади керівника закладу освіти | 44 |
Захист персональних даних | 44 |
Порядок вступу, навчання (зокрема оплата за навчання та виплата стипендій, забезпечення гуртожитками, пільгами) у закладах вищої освіти та відрахування з цих закладів | 34 |
Академічна недоброчесність | 32 |
Організація інклюзивного навчання (фінансове та матеріальне забезпечення), робота інклюзивно-ресурсних центрів | 31 |
Видача, відновлення, відмова у видачі документів про здобуття освіти | 31 |
Педагогічне навантаження, зокрема під час дистанційного навчання | 28 |
Призначення, звільнення працівників | 27 |
Об'єктивність оцінювання. Заохочення і відзначення здобувачів освіти | 27 |
Порядок зарахування, відрахування, переведення до закладів загальної середньої освіти | 26 |
Формування класів (груп) у закладах освіти | 23 |
Умови навчання (зокрема, порушення ДБН, ДСанПІН) | 20 |
Також було надано 4108 консультацій та рекомендацій учасникам освітнього процесу, громадянам та громадським організаціям.
З них:
- письмових відповідей на офіційні звернення – 1823;
- консультацій телефоном – 1850;
- консультацій у месенджерах на офіційних каналах освітнього омбудсмена – 435.
У 2024 році освітній омбудсмен та Служба освітнього омбудсмена підготували та надали пропозиції до 25 нормативно-правових актів у сфері освіти.
У 2024 році освітній омбудсмен та Служба освітнього омбудсмена працювали над проєктами Законів України, які були прийняті Верховною Радою України та підписані Президентом:
- «Про дошкільну освіту»;
- «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми».
Опрацювали та надали пропозиції до законопроєктів, які подані до Верховної Ради України:
- до проєкту Закону України «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексу України щодо вдосконалення відповідальності за деякі злочини проти основ національної безпеки України» та до проєкту Закону України «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо вдосконалення відповідальності за деякі злочини проти основ національної безпеки України» (реєстр. № 10136-1 від 24.10.2023) (пропозиції надавалися двічі впродовж року);
- до проєкту Закону України про внесення змін до Закону України “Про повну загальну середню освіту” щодо запровадження заходів безпеки в закладах загальної середньої освіти (реєстраційний номер № 11543 від 02.09.2024).
Опрацювали та надали пропозиції до постанов Кабінету Міністрів України, проєктів законів та наказів Міністерства освіти і науки України та інших міністерств, зокрема тих, які пропонувалися для громадського обговорення:
- зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 13.09.2017 № 684 «Про затвердження Порядку ведення обліку дітей дошкільного, шкільного віку, вихованців та учнів»;
- щодо внесення змін до Положення про інклюзивно-ресурсний центр, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 року № 545;
- проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впровадження профільної середньої освіти»;
- проєкту наказу МОН «Про внесення змін до порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти»;
- проєкту редакції професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти, Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти»;
- проєкту нової редакції Положення про атестацію педагогічних працівників;
- щодо внесення змін до Методичних рекомендацій щодо розроблення професійних стандартів, схвалених Рішенням Національного агентства кваліфікацій № 1 протокол № 3 (103) від 25.01.2023 р. щодо внесення змін до структури професійного стандарту розділу «Умови допуску до професії», який був виключений;
- проєкту наказу Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Змін до деяких наказів Міністерства освіти і науки України» яким передбачалося внесення змін до Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти, Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти, Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти;
- проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку ведення обліку дітей дошкільного, шкільного віку, вихованців та учнів»;
- зміни до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Положення про освітнього омбудсмена, Порядку та умов звернення до освітнього омбудсмена».
Також пропонували внесення змін до:
- Закону України «Про освіту» щодо реалізації повноважень освітнього омбудсмена;
- Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо вдосконалення процедур реалізації повноважень освітнього омбудсмена;
- статті 38 Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо збільшення строків накладення адміністративного стягнення за булінг;
- Закону України «Про освіту» щодо забезпечення створення українськомовного середовища в закладах освіти.
Діяльність освітнього омбудсмена щодо інших важливих питань у сфері освіти
Також освітнім омбудсменом у 2024 році ініційовано розгляд інших важливих у сфері освіти питань щодо:
- розв’язання проблем учасників освітнього процесу, які перебувають за кордоном та на тимчасово окупованих територіях;
- реформування психологічної служби закладів загальної середньої освіти (спільно з Центром інноваційної освіти «Про.Світ»);
- вдосконалення законодавства щодо відповідальності за порушення академічної доброчесності;
- розбіжностей у нормативно-правових актах стосовно коригування підсумкової оцінки здобувачів повної загальної середньої освіти;
- втілення норми про граничну наповнюваність початкових класів з 1 вересня 2024 року;
- зміни підходів до нагородження випускників закладів повної загальної середньої освіти золотою та срібною медалями;
- субвенції для підтримки дітей з особливими освітніми потребами.
У 2024 році було надано 408 публічних роз’яснень щодо дотримання прав учасників освітнього процесу (публікації на сторінці та сайті освітнього омбудсмена, коментарі, інтерв’ю тощо).
Публікації та дописи на всіх комунікаційних каналах освітнього омбудсмена спрямовувалися на різну аудиторію: батьків, здобувачів освіти, педагогічних працівників, органи управління освітою, органи державної влади, громадські організації тощо.
Здійснювався розвиток інформаційно-довідкового ресурсу Wiki довідник прав. Станом на 31 грудня 2024 року на інформаційно-довідковому ресурсі Wiki довідник прав розміщувалася 301 публікація, частина з яких були створені та додані у 2024 році, інші публікації постійно оновлювалися з урахуванням змін до нормативно-правової бази.
Також було проведено 19 публічних заходів (у т.ч. – онлайн) щодо дотримання прав учасників освітнього процесу, які організовані повністю або частково за участі освітнього омбудсмена та Служби освітнього омбудсмена.
Крім того, за результатами моніторингу медіа та здійснення комунікаційної активності, у 2024 році взято участь у 52 медійних комунікаціях.
Протягом року Служба освітнього омбудсмена вела постійну аналітичну роботу з питань у сфері освіти.
Загальна інформаційно-аналітична діяльність проводилася на двох рівнях:
- інформаційний рівень — пошук та збір інформації;
- аналітичний рівень — обробка, узагальнення, класифікація, аналіз інформації, робота над висновками, пропозиціями, рекомендаціями та прогнозування.
На постійній основі інформаційно-аналітична робота проводилася щодо діяльності Служби та розгляду звернень (а саме: збір даних, обробка, аналіз та звітування). У межах інформаційно-аналітичної діяльності здійснювався огляд не тільки українського інформаційного простору, а й закордонного: огляд міжнародних джерел, досліджень, рекомендацій, законодавства тощо. Результати висвітлено, зокрема в публікаціях освітнього омбудсмена, комунікаціях з медіа тощо.