- обирати: заклад освіти*, освітню програму, вид і форму здобуття освіти;
- захищати відповідно до законодавства права та законні інтереси здобувачів освіти (звертатися зі скаргами до Державної служби якості освіти, освітнього омбудсмена, правоохоронних органів, суду тощо);
- звертатися до закладів освіти, органів управління освітою з питань освіти;
- брати участь у громадському самоврядуванні закладу освіти (обирати і бути обраними до органів громадського самоврядування закладу освіти – зокрема, органів батьківського самоврядування);
- завчасно отримувати інформацію про всі заплановані у закладі освіти та позапланові педагогічні, психологічні, медичні, соціологічні заходи, дослідження, обстеження, педагогічні експерименти;
- надавати (або не надавати) згоду на участь дитини у заходах закладу освіти;
- подавати письмові звернення про створення в обов’язковому порядку інклюзивних та/або спеціальних класів для навчання дітей з особливими освітніми потребами;
- брати участь у розробленні індивідуальної програми розвитку дитини та/або індивідуального навчального плану;
- здійснювати індивідуальний супровід дитини з особливими освітніми потребами під час її перебування у закладі загальної середньої освіти.
- звертатися із письмовими зверненнями про функціонування групи подовженого дня;
- приймати рішення щодо участі дитини в інноваційній діяльності закладу освіти;
- мати відкритий доступ до інформації та документів на веб-сайтах закладів освіти, що визначені статтею 30 Закону України «Про освіту» (у разі їх відсутності - на веб-сайтах своїх засновників);
- отримувати інформацію про:
- діяльність закладу освіти;
- результати оцінювання якості освіти у закладі освіти та його освітньої діяльності;
- щодо надання соціальних та психолого-педагогічних послуг особам, які постраждали від булінгу, стали його свідками або вчинили булінг;
- результати навчання своїх дітей та ін.;
- подавати керівництву або засновнику закладу освіти заяву про випадки булінгу стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;
- вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;
- за власною ініціативою та на добровільних засадах надавати закладу освіти благодійну допомогу відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації;
- надавати згоду (або не надавати) на придбання додаткових друкованих зошитів, підручників тощо;
- подавати заяви до закладів освіти про відмову від шкільної форми (наразі її наявність може бути передбачена внутрішніми документами закладу);
- звертатися з метою отримання/надавати згоду (або не надавати) на отримання додаткових освітніх послуг.
Конституція України, Закон України "Про освіту", Закон України "Про дошкільну освіту", Закон України "Про повну загальну середню освіту" та інші підзаконні акти
Обов’язки батьків у формуванні особистості дитини:
- виховувати у дітей повагу до гідності, прав, свобод і законних інтересів людини, законів та етичних норм, відповідальне ставлення до власного здоров’я, здоров’я оточуючих і довкілля;
- виховувати працелюбність, почуття доброти, милосердя, шанобливе ставлення до сім'ї, старших за віком, державної, регіональних мов або мов меншин і рідної мови, до народних традицій і звичаїв;
- дбати про фізичне і психічне здоров’я дитини, сприяти розвитку її здібностей, формувати навички здорового способу життя;
- формувати у дитини культуру діалогу, культуру життя у взаєморозумінні, мирі та злагоді між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами, представниками різних політичних і релігійних поглядів та культурних традицій, різного соціального походження, сімейного та майнового стану;
- настановленням і особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості, патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбства;
- формувати у дітей усвідомлення необхідності додержуватися Конституції та законів України, захищати суверенітет і територіальну цілісність України;
- виховувати у дитини повагу до державної мови та державних символів України, національних, історичних, культурних цінностей України, дбайливе ставлення до історико-культурного надбання України.
- забезпечувати умови для здобуття дитиною повної загальної середньої освіти за будь-якою формою навчання;
- сприяти виконанню дитиною освітньої програми та досягненню дитиною передбачених нею результатів навчання;
- поважати гідність, права, свободи і законні інтереси дитини та інших учасників освітнього процесу;
- дотримуватися установчих документів, правил внутрішнього розпорядку закладу освіти, а також умов договору про надання освітніх послуг (за наявності);
- сприяти керівництву закладу освіти у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування);
- виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.
Конституція України, Сімейний кодекс України, Закон України "Про освіту", Закон України "Про дошкільну освіту", Закон України "Про повну загальну середню освіту" та інші підзаконні акти
Докладно про права здобувачів освіти ви можете дізнатись на Wiki довідковому вебсайті освітнього омбудсмена “Права в освіті”.