На початку грудня минулого року освітній омбудсмен звернувся з листом до Кабінету Міністрів України, Міністерства цифрової трансформації України, Міністерства освіти і науки України та Міністерства фінансів України з пропозиціями запровадити посаду фахівця з інформаційних технологій у закладах освіти різних рівнів освіти (крім вищої, адже ці заклади завдяки власній широкій автономії можуть собі це дозволити, й у багатьох ЗВО є такий фахівець), і відповідно здійснювати оплату праці фахівця з інформаційних технологій за кошти освітньої субвенції у закладах освіти, які є одержувачами субвенції, а в тих, які не отримують цю субвенцію – за кошти місцевих бюджетів.

Нещодавнє впровадження Кабміном доплати за ведення вебсайту, безперечно, є дуже важливим кроком як для забезпечення функціонування вебсайту закладу освіти, так і для підтримки працівників, які займаються його наповненням. Встановлення такої доплати – це перший крок, але все ж закладам освіти конче необхідний окремий ІТ-фахівець, який би займався не лише сайтом, а й іншими важливими цифровими та технічними питаннями: вебсайт, організацією дистанційного навчання та налаштування систем з електронними журналами та щоденниками, організовувати діловодство в електронній формі тощо.

Міністерство цифрової трансформації України підтримало ініціативу освітнього омбудсмена щодо впровадження такої посади в закладах освіти та у разі потреби організувати навчання цих фахівців, інші міністерства поки що не підтримали цю ініціативу.

Сподіваємося, що з часом спільними зусиллями в закладах освіти на державному рівні буде впроваджено цю посаду.

ДОПЛАТА ЗА ВЕДЕННЯ ВЕБСАЙТУ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ

З 1 січня 2022 року набрала чинності Постанова Кабміну від 28 грудня 2021 р. № 1391 “Деякі питання встановлення підвищень посадових окладів (ставок заробітної плати) та доплат за окремі види педагогічної діяльності у державних і комунальних закладах та установах освіти”, яка встановлює 10% доплати вчителям, викладачам та іншим працівникам у закладах освіти, котрі відповідають за ведення вебсайту, діловодства, бухгалтерського обліку. Ця доплата визначається як доплата за інші види діяльності. Її нарахування є обов’язковим. Водночас незрозуміло, звідки має фінансуватися ця доплата – за кошти з освітньої субвенції чи за кошти місцевих бюджетів. Адже бюджети вже закладені, а доплату потрібно виплачувати.

 

ЧОМУ ВАЖЛИВО, ЩО ВІДПОВІДАЛЬНИЙ ЗА ВЕБСАЙТ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ ОТРИМУВАТИМЕ ЦЮ ДОПЛАТУ

Ведення сайту закладу освіти – справа нелегка та потребує від відповідального за це працівника вкладати багато часу в цю роботу.

По-перше, щоб формувати довіру до закладу освіти, необхідно прозоро висвітлювати його діяльність, а  для забезпечення відкритості закладу відповідальній за сайт людині потрібно збирати та публікувати всі необхідні документи, передбачені статтею 30 Закону України “Про освіту”. Це, зокрема, ліцензія на освітню діяльність, статут, освітні програми закладу освіти, матеріально-технічне забезпечення, правила прийому, річний звіт про діяльність закладу, умови доступності для навчання осіб з особливими освітніми потребами, інформація щодо булінгу та більше десятка інших обов’язкових для оприлюднення документів.

По-друге, важливе регулярне та оперативне змістовне наповнення сайту про актуальні події, досягнення та проблеми в закладі освіти. Це необхідно, щоб комунікувати з учасниками освітнього процесу, громадськістю та владою, формувати імідж закладу, забезпечувати безперешкодний освітній процес та права учасників освітнього процесу, проводити правопросвітницьку діяльність, попереджувати негативні явища та ситуації між учасниками освітнього процесу. Це потребує постійної включеності відповідальної за сайт людини в усі процеси та події життя закладу освіти, вмінь розказати просто, повно та доступно про головне. Приміром, під час процедури зарахування учнів до 1 класу важливо постійно повідомляти про кількість зайнятих та вільних місць за правом на першочерговий вступ, кількість поданих заяв до закладу для зарахування в перший клас. Якщо через непередбачувану ситуацію (відсутність води чи опалення через ламання систем тощо) скасовуються заняття, про це також оперативно має повідомлятися на сайті.

По-третє, працівник, який займається веденням сайту, відповідає за його технічне обслуговування. Фінансові можливості місцевих органів і засновника закладу надати кошти для матеріально-технічного забезпечення сайту різняться, а кошти на щорічну купівлю доменів та послуг хостингу для закладів освіти практично не виділяються. Тому частина закладів освіти створює вебсайти на безплатних ресурсах-конструкторах, одним із яких є російський конструктор uCoz. На таких сайтах міститься багато реклами, не завжди етичної, вони складні для сприйняття, мають обмежений функціонал, через що їх незручно та складно вести.

Тобто ведення сайту закладу освіти – це окремий великий шмат роботи, який потребує часу та ресурсу. Й цілком справедливо, що за цю роботу відповідальні працівники нарешті отримуватимуть відповідну доплату. 

 

ЧОМУ НЕОБХІДНА ПОСАДА ІТ-ФАХІВЦЯ У ЗАКЛАДІ ОСВІТИ

Українська освіта поступово цифровізується. Значний поштовх цьому надала пандемія та часті переходи на дистанційне навчання, під час яких в умовах карантину потреба комунікації та налаштування освітнього процесу через шкільний сайт та соцмережі зросла. Водночас встановлення цієї доплати не вирішує велику кількість інших проблем щодо забезпечення роботи вебсайтів, інформаційної відкритості та прозорості закладу освіти. Відколи в закладів освіти з’явився обов’язок створювати та вести власний вебсайт, цим займаються або добровольці, яким це цікаво, або психолог, або соціальний педагог, або вчитель, або навіть учень, або кілька людей одразу. Якщо в закладі освіти веденням сайту займається учень – це його перевантажує, і взагалі – це неправильно. Тобто у закладах немає фахівця, посадовими обов’язками якого передбачаються створення, технічна підтримка, наповнення вебсайтів та сторінок у соціальних мережах закладів освіти. Натомість ці функції перекладаються на педагогічних працівників, що відриває їх від основної роботи – навчати.  А ведення сайту, як ми зазначали у попередньому розділі – затратний за часом процес, який вимагає спеціальних знань та відповідних навичок. 

Водночас сайт потрібно вміти розробити, розгорнути на хостингу, “прив’язати” до домену, здійснювати його наповнення та технічне обслуговування, уміти захистити від можливих хакерських атак на нього, знати певні коди програмування. Як закладу освіти отримати безплатний домен читайте за посиланням

Вебсайт створюється для інформування батьків, учнів та громадськості, тому його необхідно наповнювати, розміщувати інформацію, новини, оголошення тощо. Тобто частину інформації для сайту потрібно створювати власноруч, отриману інформацію та документи подавати доступною простою мовою. Тобто ІТ-фахівець повинен володіти ще й медійними навичками. А оскільки сайтами займаються не спеціалісти, частина вебсайтів закладів освіти має недостатню або низьку якість, під час їх функціонування виникають управлінські, організаційні, технологічні та фінансові проблеми. Сайти не цікаві або заскладні, тому не завжди користуються увагою серед учасників освітнього процесу та громадськості.

Водночас внаслідок цифровізації освіти створюються електронні класні журнали, щоденники, здійснюється поступовий перехід діловодства в електронну форму. Вся ця робота не відповідає трудовим функціям вчителів.

Тому потрібен фахівець, який, за своїми посадовими обов’язками, буде зобов’язаний:

  • наповнювати та підтримувати роботу сайту; 
  • налаштовувати системи та все необхідне для організації дистанційного та змішаного навчання;
  • налаштовувати системи електронних класних журналів та щоденників і постійно вносити до них дані;
  • організовувати діловодство в електронній формі, що дозволить зменшити забюрократизованість процесів внутрішнього документообігу закладів освіти.

 Сподіваємося, що з часом спільними зусиллями в закладах освіти на державному рівні буде впроваджено цю посаду.