Щороку зростає кількість учнів з особливими освітніми потребами, які навчаються у закладах загальної середньої освіти. Інклюзивне навчання, організоване у таких закладах, створює рівні можливості для всіх дітей та забезпечує їх право на освіту. 

За даними МОН, у 2019 році кількість учнів з ООП зросла на 61,2% http://bit.ly/2Q5YzAU. Відповідно, щороку збільшується й кількість абітурієнтів з особливими освітніми потребами, які хочуть і мають право на здобуття вищої освіти. 

Абітурієнти з інвалідністю в межах певних квот мають право на вступ за співбесідою або за результатами вступних іспитів. Детальніше про це можна дізнатися, прочитавши Умови прийому на навчання до закладів вищої освіти України у 2020 році http://bit.ly/2Ow5jY5 та Правила прийому до відповідного закладу вищої освіти, які розміщені на його вебсайті. 

Учні з особливими освітніми потребами мають право на рівний доступ до проходження зовнішнього незалежного оцінювання за місцем їх проживання (перебування). Український центр оцінювання якості освіти (УЦОЯО) забезпечує дотримання прав вступників і створює особливі (спеціальні) умови в пунктах тестування, якщо дитина потребує цього.

ДЛЯ КОГО МОЖУТЬ СТВОРЮВАТИСЯ СПЕЦІАЛЬНІ УМОВИ СКЛАДАННЯ ЗНО?

Перелік особливих (спеціальних) умов, які можуть створюватися для учнів з особливими освітніми потребами в пунктах проведення ЗНО, затверджено Міністерством освіти і науки України та Міністерством охорони здоров’я http://bit.ly/38G4PG7.

Цей документ визначає такі групи абітурієнтів, для яких створюються особливі умови в пунктах проведення  ЗНО:  

  • нечуючі та особи з порушеннями слуху;
  • діти, які мають порушення зору;
  • особи з порушеннями опорно-рухового апарату, із хворобами нервової системи, абітурієнти, які одужують після травм;
  • діти, які мають розлади психіки та поведінки;
  • абітурієнти, яким встановлено електрокардіо-стимулятор або інший електронний імплантат чи пристрій;
  • особи, яким потрібно періодично здійснювати індивідуальні медичні процедури, щоб забезпечувати їхню життєдіяльність та контролювати їхній стан;
  • абітурієнти, які мають захворювання, що потребують постійного медичного нагляду.

Як ми бачимо, поки що дислексія, дисграфія, дискалькулія не входять до цього переліку. Освітній омбудсмен Сергій Горбачов працюватиме над створенням спеціальних умов для дітей з дислексією. Але для цього необхідно, щоб дислексію в Україні офіційно визнали медичним діагнозом.

 

ЯКІ СПЕЦІАЛЬНІ УМОВИ НА ЗНО МОЖУТЬ СТВОРЮВАТИСЯ ДЛЯ ДІТЕЙ З ООП?

“УЦОЯО реалізує цілу низку заходів, щоб забезпечувати права дітей з особливими освітніми потребами”, – інформує в.о. директора УЦОЯО Валерій Бойко.

Для осіб  з особливими освітніми потребами створюються спеціальні умови в  пунктах проведення ЗНО. Наведемо деякі приклади таких умов, ознайомитися з усіма умовами можна за посиланням: http://bit.ly/2IELt9C .

Для нечуючих та абітурієнтів з порушеннями слуху можуть організувати присутність перекладача жестової мови (перекладач-дактилолог) в аудиторії, де відбувається ЗНО. Також може надаватися додатковий час (до 30 хвилин) для виконання сертифікаційної роботи, дозволено використання слухового апарата, імпланта та інші умови. 

Для абітурієнтів, що мають порушення зору, у пунктах тестування можуть передбачатися наступні особливі умови: надання додаткового часу (до 30 хвилин) для виконання сертифікаційної роботи (якщо абітурієнт під час реєстрації надав відповідний медичний висновок), надання у паперовому вигляді тексту, який пишеться на дошці, використання оптичного збільшувача (лупи) тощо.

Для абітурієнтів із глибокими порушеннями зору, які використовували в процесі навчання шрифт Брайля, сертифікаційні роботи друкуються шрифтом Брайля. Ця умова створюється під час проведення додаткової сесії зовнішнього незалежного оцінювання.

 

“Кожна дитина отримує на пункт тестування ісертифікаційну роботу – адаптовану версію тесту шрифтом Брайля. Аби інструктор як зряча людина розумівся, який це предмет, на зошиті нанесено дані. Все решта – шрифтом Брайля. Дитина відповідає шрифтом Брайля, використовуючи Брайлівський прилад для письма. Потім ці матеріали надходять до пункту перевірки, і на саму перевірку ми залучаємо фахівців, які володіють шрифтом Брайля, здійснюють переклад з мови Брайля на плаский наш шрифт, а потім вже екзаменатори перевіряють цю роботу. Наразі такі зошити є з української мови та літератури, історії України, біології та математики. Але комбінація цих чотирьох предметів дозволяє дітям вступати на ті напрями підготовки, які дають їм, по-перше, змогу в подальшому навчатися, а, по-друге, здобути певну професію”, – розповів Валерій Бойко, керівник УЦОЯО.

 

Вступники, які мають порушення опорно-рухового апарату або одужують після травм, чи мають хвороби нервової системи, мають право виконувати сертифікаційну роботу в аудиторії, що розташована на першому поверсі. При цьому будівля пункту тестування повинна мати зовнішні сходи і пандуси, обладнані поручнями з урахуванням технічних вимог до опорних стаціонарних пристроїв, відповідно до державних будівельних норм. Також у пункті тестування має бути туалет, обладнаний універсальною кабіною для людей, що пересуваються на візку, відповідно до державних будівельних норм, та інші умови. 

Усі ці та інші умови визначаються Переліком особливих (спеціальних) умов, що створюються для осіб з особливими освітніми потребами в пунктах проведення ЗНО http://bit.ly/2IELt9C .

 

ЩО ТРЕБА ЗРОБИТИ БАТЬКАМ, ЩОБ ДИТИНА З ООП МАЛА НАЛЕЖНІ УМОВИ УЧАСТІ У ЗНО?

 

Участь у зовнішньому незалежному оцінюванні може взяти випускник закладу освіти системи загальної середньої освіти або абітурієнт, який має певний освітній рівень і зареєструвався для його проходження (пункт 6 Порядку проведення зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти http://bit.ly/2TTtgdK ). Кожен учасник ЗНО має право на безпечні умови під час його складання. 

Якщо абітурієнту необхідні спеціальні умови, щоб взяти участь у ЗНО, він, його батьки або особи, що їх замінюють, мають зробити наступні кроки:

  1. Звернутися до закладу охорони здоров’я, щоб отримати медичний висновок про створення особливих умов для проходження зовнішнього незалежного оцінювання – спеціальну форму №086-3/о (форма та порядок видачі за прсиланням: http://bit.ly/2IHHclK)
  2. Зареєструватися на ЗНО. Під час реєстрації, формуючи реєстраційну картку, вказати на необхідність створення особливих (спеціальних) умов. Під час завантаження документів обов’язково додати (завантажити) медичний висновок та вказати номер і дату видачі спеціальної форми №086-3/о. 

Регіональні центри оцінювання якості освіти гарантовано забезпечуватимуть особливі умови, але їх створення залежить від матеріально-технічних можливостей пунктів проведення ЗНО, особливостей технології тестування. Кожен такий запит на створення умов розглядається регламентними комісіями при регіональних центрах оцінювання якості освіти” – йдеться на сайті УЦОЯО. 

Про рішення цієї комісії, та можливість чи неможливість створити такі умови,   обов’язково повідомляють абітурієнта. Якщо рішення позитивне, абітурієнта реєструють для проходження ЗНО (пункт 43 Порядку  http://bit.ly/2TTtgdK ).

  1. У день ЗНО, до початку виконання сертифікаційної роботи,  учасник тестування повинен повідомити працівників пункту проведення ЗНО про наявність дозволу на використання виробів медичного призначення (у разі наявності такого дозволу та пред’явити його оригінал)  (Пункт 10, підпункт 2 Порядку). 

Також під час проведення зовнішнього незалежного оцінювання здійснюється медичне обслуговування. 

 

ЯКЩО У ПУНКТІ ТЕСТУВАННЯ НЕ МОЖУТЬ СТВОРИТИ СПЕЦІАЛЬНІ УМОВИ ДЛЯ АБІТУРІЄНТА?

Якщо у пункті тестування не можуть створити спеціальні умови для абітурієнта, йому відмовляють у реєстрації на ЗНО. Але в такому випадку він може вступати до закладу вищої освіти за результатами вступних іспитів. Для цього йому необхідно подати до   приймальної комісії:

  • копію медичного висновку про створення особливих (спеціальних) умов для проходження ЗНО (форма №086-3/о), завірену підписом та печаткою  регламентної комісії при регіональному центрі оцінювання якості освіти;
  • витяг із протоколу регламентної комісії при регіональному центрі оцінювання якості освіти, в якому вказується про неможливість створення особливих (спеціальних) умов для проходження ЗНО (пункт 2, підпункт 3, абзац 2 наказу МОН від 29.08.2016  № 1027/900 http://bit.ly/3aJS7ri ).