Кабінет Міністрів України постановою № 1513 від 19.11.2025 р. затвердив Порядок реагування на випадки насильства та жорстокого поводження з дітьми (далі Порядок): https://bit.ly/4pqlzZM

Порядок визначає механізм реагування на випадки насильства та жорстокого поводження з дітьми 

  • в закладах освіти, культури, охорони здоров’я, соціального захисту, фізичної культури і спорту, оздоровлення та відпочинку, молодіжних центрів, дитячих та молодіжних громадських об’єднань, інших громадських об’єднань, що є суб’єктами молодіжної роботи, у колективах яких перебувають діти / які контактують з дітьми (незалежно від типу і форми власності) (далі – суб’єкти), 
  • які сталися у приміщенні, на території суб’єкта або під час заходів поза його межами, організатором (співорганізатором) яких є суб’єкт.

Затвердження такого документа – важливий крок у напрямку захисту дитини від насильства та жорстокого поводження, який передбачений частиною 6 статті 10 Закону України “Про охорону дитинства”. Освітній омбудсмен надавала свої пропозиції до вказаного Порядку, більшу частину пропозицій було враховано, деякі – в редакції. 

Головна моя позиція полягала в тому, що керівник закладу освіти чи комісія з розгляду випадків насильства та/або жорстокого поводження з дітьми не може встановлювати, чи відбувся факт насильства, чи ні, це мають робити відповідні органи – поліція та суд. Тому в Порядку передбачено, що комісія розв’язує питання подолання наслідків насильства й було виключено завдання щодо прийняття комісією рішення про наявність /відсутність обставин, що обґрунтовують інформацію, зазначену в повідомленні, адже вирішення таких питань є сферою компетенції правоохоронних органів. 

Нагадаємо, що раніше постановою Кабінету Міністрів України від 04 червня 2025 р. № 658 було затверджено Типову програму унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми (далі Типова програма): https://bit.ly/4jG2Rdg. Докладніше про цей документ тут. Типова програма містить, зокрема перелік превентивних заходів, заходів із виявлення і реагування на випадки насильства та жорстокого поводження з дітьми, заходів з навчання та підвищення обізнаності унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми, заходи з моніторингу та оцінки виконання програми, заходи з інформування (розміщення у доступних місцях для дітей та батьків, інших законних представників інформаційних матеріалів (плакатів, брошур із контактами служб допомоги, контактних номерів телефонів для анонімного звернення).

Далі з урахуванням двох вищезгаданих документів окреслимо дії суб’єкта для профілактики та протидії насильству та жорстокому поводженню з дітьми. Зауважимо, що деякі активності, передбачені цими документами, зокрема інформування всіх зацікавлених, супроводжує практично всі заходи, які буде реалізовувати суб’єкт. Саме тому тут подаємо певним чином спрощену інструкцію для розуміння, як налагодити роботу з урахуванням змін до законодавства. 

 

ЯК МАЄ ДІЯТИ СУБ’ЄКТ, ЩОБ ОРГАНІЗУВАТИ РОБОТУ ІЗ ПРОТИДІЇ НАСИЛЬСТВУ ТА ЖОРСТОКОМУ ПОВОДЖЕННЮ З ДІТЬМИ

1.ЗАТВЕРДИТИ ПОЛОЖЕННЯ ПРО ЗАПОБІГАННЯ ТА ПРОТИДІЮ НАСИЛЬСТВУ ТА ЖОРСТОКОМУ ПОВОДЖЕННЮ З ДІТЬМИ

Передусім керівник суб’єкта затверджує положення про запобігання та протидію насильству та жорстокому поводженню з дітьми в закладі (установі), молодіжному центрі, дитячому та молодіжному громадському об’єднанні, іншому громадському об’єднанні, що є суб’єктом молодіжної роботи, з урахуванням Типової програми унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми та Порядку реагування на випадки насильства та жорстокого поводження з дітьми, затверджених Кабінетом Міністрів України, забезпечує його оприлюднення, обов’язкове ознайомлення з ним працівників та здійснює контроль за його виконанням. Це передбачено статтею 10-1 Закону України “Про охорону дитинства” та пунктом 5 Порядку.

При цьому відповідно до пункту 6 Типової програми у положенні про запобігання та протидію насильству та жорстокому поводженню з дітьми обов’язково визначаються суб’єкти виконання (адміністрація, волонтери, працівники, інші залучені фахівці, які контактують із дітьми), до кого застосовується документ, вимоги щодо політики найму працівників суб’єкта роботи з дітьми та молоддю, пов’язані із політикою запобігання насильству (перевірка кандидатів на наявність судимостей, рекомендації), вимоги щодо навчання персоналу (обов’язкові навчання з питань захисту прав дитини).

Також відповідно до пункту 5 Типової програми суб’єкт має затвердити:

  • форму первинного повідомлення про підозру на випадок насильства щодо дитини згідно з додатком 1 Типової програми;
  • форму реєстрації внутрішнього інциденту (журналу безпеки) згідно з додатком 2 Типової програми або ведення обліку внутрішніх інцидентів (повідомлень про випадки насильства та жорстокого поводження з дитиною) в інший спосіб за рішенням суб’єкта;
  • форму анкети анонімного опитування для дітей згідно з додатком 3 Типової програми.

 

2.СТВОРИТИ ОРГАН ДЛЯ РОЗГЛЯДУ ПОВІДОМЛЕНЬ ПРО ВИПАДКИ НАСИЛЬСТВА ТА ЖОРСТОКОГО ПОВОДЖЕННЯ З ДІТЬМИ

Пунктом 5 Порядку передбачено, що керівник суб’єкта за погодженням зі службою у справах дітей за місцем розташування суб’єкта формує склад комісії з розгляду випадків насильства та / або жорстокого поводження з дітьми (далі – комісія), організовує її роботу, оприлюднює  інформацію про склад такої комісії.

Відповідно до пункту 6 Порядку комісія виконує свої обов’язки на постійній основі. Склад комісії формується з урахуванням її основних завдань та затверджується керівником суб’єкта.

Серед завдань комісії пунктом 13 Порядку визначено: 

  • збір інформації щодо обставин випадку насильства та / або жорстокого поводження з дітьми, зокрема пояснень сторін насильства та / або жорстокого поводження з дитиною, батьків або інших законних представників дитини, яка стала стороною насильства та / або жорстокого поводження з дитиною; опрацювання повідомлень, аналіз зібраної інформації щодо обставин, зазначених у повідомленні;
  • оцінка потреб осіб, які є стороною насильства та / або жорстокого поводження з дитиною, в соціальних та психолого-педагогічних послугах і забезпечення таких послуг;
  • надання рекомендацій щодо добровільного проходження особами, які стали стороною насильства та / або жорстокого поводження з дитиною, відповідної програми для таких осіб;
  • підготовка пропозицій щодо внесення змін до положення про запобігання та протидію насильству та / або жорстокому поводженню з дітьми;
  • здійснення моніторингу виконання рекомендацій комісії і надання відповідної інформації службі у справах дітей за місцем розташування суб’єкта;
  • розгляд висновків практичного психолога та соціального педагога або інших експертних висновків, що мають значення для об’єктивного розгляду заяви у разі їх надходження від батьків або інших законних представників дитини.

Склад комісії не може бути менше п’яти осіб. До нього входять голова, заступник голови, секретар та члени комісії. 

До складу комісії входять працівники суб’єкта, зокрема педагогічні (науково-педагогічні) працівники, практичний психолог та соціальний педагог, а також представники служби у справах дітей за місцем розташування суб’єкта та надавача соціальних послуг, уповноваженого підрозділу органу Національної поліції (за згодою). До складу комісії не може входити працівник суб’єкта, щодо якого надійшло повідомлення. Член комісії, щодо якого надійшло повідомлення, виключається зі складу комісії визначає пункт 6 Порядку.

 

3.ЗАБЕЗПЕЧИТИ ФУНКЦІОНУВАННЯ МЕХАНІЗМУ ПОДАННЯ ПОВІДОМЛЕНЬ ПРО ВИПАДКИ НАСИЛЬСТВА ТА ЖОРСТОКОГО ПОВОДЖЕННЯ З ДІТЬМИ

Суб’єкт має інформувати дітей та їх батьків або інших законних представників дитини, працівників суб’єкта про їх обов’язок повідомити про випадки насильства та жорстокого поводження з дітьми та про те, у який спосіб це можна зробити визначає пункт 8 Типової програми.

Також періодично треба підвищувати обізнаність всіх зацікавлених у питаннях протидії насильству. Докладніше про це згодом.

Суб’єкт забезпечує функціонування різних способів отримання повідомлень про можливі випадки насильства.

У разі потреби керівник суб’єкта може визначати відповідальну особу для здійснення заходів щодо унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми, яка реєструватиме повідомлення, що надійшло, в журналі обліку (у паперовій та/або електронній формі) та забезпечуватиме його підготовку до розгляду передбачає пункт 8 Типової програми. Разом з тим наголошую, що відповідно до пункту 5 Типової програми ведення обліку внутрішніх інцидентів (повідомлень про випадки насильства та жорстокого поводження з дитиною) може здійснюватися і в інший спосіб за рішенням суб’єкта.

 

4.ОРГАНІЗОВУВАТИ ІНФОРМУВАННЯ ПРАЦІВНИКІВ СУБ’ЄКТА ПРО ЗАХИСТ ДІТЕЙ ВІД УСІХ ФОРМ НАСИЛЬСТВА ТА ЖОРСТОКОГО ПОВОДЖЕННЯ І ЗАХОДИ ДЛЯ ВСІХ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ З ПІДВИЩЕННЯ ОБІЗНАНОСТІ ЩОДО ПРОТИДІЇ НАСИЛЬСТВУ ТА ЖОРСТОКОМУ ПОВОДЖЕННЮ З ДІТЬМИ 

Керівник суб’єкта відповідно до пункту 5 Порядку організовує інформування працівників суб’єкта про захист дітей від усіх форм насильства та жорстокого поводження, зокрема про види і форми жорстокого поводження з дітьми, насильства стосовно дітей і за участю дітей, ознаки різних форм насильства та жорстокого поводження, порядок взаємодії суб’єктів з метою реагування на такі випадки та організації надання дитині необхідної допомоги, дії та заходи щодо надання дитині екстреної допомоги у зв’язку із загрозою внаслідок насильства її життю та здоров’ю.

Докладно напрями інформування працівників окреслені у пункті 11 Типової програми.

Важливо зауважити, що відповідно до пункту 6 Типової програми, керівник суб’єкта забезпечує здійснення заходів з ознайомлення працівників суб’єкта, інших фахівців, які контактують із дітьми, із положенням про запобігання та протидію насильству та жорстокому поводженню з дітьми до початку їх роботи з дітьми, але у строк, що не перевищує п’яти робочих днів із дня початку роботи з дітьми та молоддю. 

Також необхідно періодично організовувати заходи з підвищення обізнаності щодо протидії насильству та жорстокому поводженню з дітьми, спрямовані на різні категорії працівників, батьків, інших законних представників дитини, дітей та молодь, адже всім важливо бути обізнаними щодо цього питання. Формат заходів залежить від аудиторії та мети. Докладніше про них у пункті 11 Типової програми.

Відповідно до пункту 10 Типової програми суб’єкт має розробити та/або поширити інформаційні матеріали з питань унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми шляхом:

  • розміщення на інформаційних стендах у приміщенні, розповсюдження серед працівників, дітей, їх батьків або інших законних представників дитини у формі буклетів (листівок);
  • надсилання через батьківські, учнівські групи в месенджерах, розміщення на офіційному вебсайті суб’єкта роботи з дітьми та молоддю та його сторінках у соціальних мережах;
  • проведення тематичних семінарів для батьків або інших законних представників дитини.

Для проведення інформування дітей, їх батьків або інших законних представників, працівників Cуб’єкта можуть залучатися експерти, фахівці, зокрема представники органів місцевого самоврядування, структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій, служб у справах дітей, уповноважених підрозділів органів Національної поліції, надавачів соціальних послуг, закладів вищої освіти, а також психологи, соціальні педагоги, фахівці в галузі права, представники громадських об’єднань, іноземних неурядових організацій    визначає вже згаданий пункт 11 Типової програми.

 

5.ОЦІНЮВАТИ РИЗИКИ ПІД ЧАС ПРИЙОМУ НА РОБОТУ ПРАЦІВНИКІВ

Відповідно до статті 10 Закону України “Про охорону дитинства” забороняється працювати у контакті з дітьми особам, інформацію про яких внесено до Єдиного реєстру осіб, засуджених за злочини проти статевої свободи та статевої недоторканості малолітньої особи. 

Єдиний реєстр осіб, засуджених за злочини проти статевої свободи та статевої недоторканості малолітньої особи є складовою частиною Єдиного реєстру засуджених та осіб, узятих під варту. Докладніше про порядок отримання витягу можна довідатися у розділі V Порядку формування та ведення Єдиного реєстру засуджених та осіб, узятих під варту, що затверджений Наказом Міністерства юстиції України 26.06.2018 р. № 2023/5.

Під час працевлаштування осіб, які матимуть безпосередній або опосередкований контакт з дітьми, має бути проведене опитування, яке може включати запитання ситуаційного характеру щодо насильства або жорстокого поводження із дитиною, з метою виявлення можливої схильності особи до агресії, насильницької поведінки, жорстокого поводження – визначає пункт 9 Типової програми.

 

6.ОПЕРАТИВНО РЕАГУВАТИ У ВИПАДКУ ВИЯВЛЕННЯ ОЗНАК НАСИЛЬСТВА АБО ЖОРСТОКОГО ПОВОДЖЕННЯ З ДИТИНОЮ

Дії працівників суб'єкта

Працівники суб’єкта відповідно до пункту 4 Порядку у разі виявлення ознак насильства або жорстокого поводження з дитиною зобов’язані:

  • вжити невідкладних заходів для припинення насильства або жорстокого поводження з нею;
  • за потреби надати домедичну допомогу, викликати бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання дитині екстреної медичної допомоги;
  • невідкладно звернутися до органів Національної поліції, повідомити керівнику суб’єкта, батькам або іншим законним представникам дитини у паперовій або електронній формі, крім випадків, коли керівник суб’єкта, батьки або інші законні представники є кривдниками дитини.

Також відповідно до пункту 5 Порядку, у випадку виявлення насильства та / або жорстокого поводження з дитиною з боку керівника суб’єкта працівники повинні повідомити засновнику суб’єкта або відповідному органу управління, якому підпорядковується суб’єкт.

Дії керівника закладу освіти

Керівник суб’єкта розглядає усні та письмові заяви (скарги, повідомлення) про випадки насильства та жорстокого поводження з дітьми, які сталися у приміщенні, на території суб’єкта або під час заходів поза його межами, організатором (співорганізатором) яких є суб’єкт, (далі – повідомлення) протягом однієї доби з дня надходження, забезпечує опрацювання комісією отриманих повідомлень, – передбачає пункт 5 Порядку.

У разі виявлення ознак насильства та жорстокого поводження з дитиною керівник суб’єкта:

  • невідкладно, у строк, що не перевищує трьох годин повідомляє про виявлення ознак насильства та жорстокого поводження з дитиною (в письмовій формі, зокрема за допомогою електронної комунікації) батькам або іншим законним представникам дитини (крім випадків, коли батьки або інші законні представники дитини є кривдниками дитини), уповноваженому підрозділу органу Національної поліції та службі у справах дітей за місцем розташування суб’єкта з одночасним інформуванням про це територіального органу Нацсоцслужби, Державної служби у справах дітей;
  • скликає засідання комісії не пізніше ніж протягом трьох робочих днів з дня отримання Повідомлення.

Важливо зауважити, що у разі відсутності керівника суб’єкта чи особи, на яку покладено виконання обов’язків керівника суб’єкта, функції керівника суб’єкта, передбачені цим пунктом, виконує засновник суб’єкта або відповідний орган управління, якому підпорядковується суб’єкт.

Дії засновника

Засновник суб’єкта або відповідний орган управління, якому підпорядковується суб’єкт, у разі надходження повідомлення стосовно керівника суб’єкта, забезпечує виконання завдань і функцій, передбачених для керівника суб’єкта, зокрема щодо інформування про виявлення ознак насильства та жорстокого поводження з дитиною та скликання засідання комісії, – визначає пункт 5 Порядку.

Дії комісії

Формою роботи комісії є засідання, які проводяться очно, а в разі потреби – дистанційно чи у змішаному форматі, коли частина членів комісії беруть участь у її роботі дистанційно. Дату, час, місце і формат проведення засідання комісії визначає її голова, за відсутності голови комісії – його заступник (пункт 14 Порядку).

Як вже згадувалося, засідання комісії скликаються не пізніше ніж протягом трьох робочих днів з дня отримання повідомлення у разі виявлення ознак насильства та жорстокого поводження з дитиною.

Строк опрацювання комісією повідомлень та виконання нею своїх завдань не має перевищувати 10 робочих днів із дня їх отримання керівником суб’єкта (пункт 21 Порядку).

Засідання комісії є правоможним у разі участі в ньому не менш як двох третин її складу. Рішення з питань, що розглядаються на засіданні комісії, приймаються шляхом відкритого голосування більшістю голосів затвердженого складу комісії. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос голови комісії. За відсутності голови комісії вирішальним є голос його заступника (пункти 15 та 17 Порядку).

Важливо зауважити, що метою діяльності такої комісії відповідно до пункту 11 Порядку є:

  • запобігання випадкам насильства та жорстокого поводження з дітьми під час провадження діяльності суб’єкта;
  • з’ясування причин, які призвели до випадку насильства та / або жорстокого поводження з дитиною, та вжиття заходів для усунення таких причин.

Комісія має право:

  • оцінювати потреби сторін насильства та / або жорстокого поводження з дитиною в отриманні соціальних та психолого-педагогічних послуг та забезпечення таких послуг, зокрема із залученням фахівців служби у справах дітей та надавача соціальних послуг;
  • рекомендувати особам, які стали стороною насильства та / або жорстокого поводження з дитиною, проходження відповідної програми для таких осіб;
  • визначати причини насильства та / або жорстокого поводження, а також необхідні заходи для усунення таких причин;
  • здійснювати моніторинг ефективності соціальних та психолого-педагогічних послуг, заходів з усунення причин насильства та / або жорстокого поводження з дитиною, заходів впливу та корегування (за потреби) відповідних послуг та заходів;
  • надавати рекомендації для працівників суб’єкта щодо доцільних методів здійснення заходів з дітьми, які стали стороною насильства та / або жорстокого поводження з дитиною;
  • надавати рекомендації для батьків або інших законних представників дитини, яка стала стороною насильства та / або жорстокого поводження з дитиною (пункт 13 Порядку).

Голова комісії доводить до відома заінтересованих осіб та Державної служби у справах дітей рішення комісії згідно із протоколом засідання та здійснює контроль за його виконанням (пункт 20 Порядку).

Також Порядок передбачає особливості реагування на випадки насильства та жорстокого поводження з дітьми, які проживають або цілодобово перебувають в суб’єкті. Він вказує на потребу створення умов для самозвернення таких дітей за допомогою, зокрема облаштування простору та засобів, інформування дітей про таку можливість, окреслює дії керівника у випадку, якщо йому стало відомо про дітей, що постраждали від насильства та / або жорстокого поводження, а також взаємодію інших органів та установ, спрямовану на захист прав дитини.

 

7.ЗДІЙСНЮВАТИ МОНІТОРИНГ СИТУАЦІЇ ЩОДО ПРОТИДІЇ НАСИЛЬСТВУ ТА ЖОРСТОКОМУ ПОВОДЖЕННЮ З ДІТЬМИ У СУБ’ЄКТІ

Суб’єкт має здійснювати регулярні самоперевірки – оцінювати ефективність заходів, які проводяться, виявляти проблемні аспекти, збирати інформацію для зворотного зв’язку (проводити анкетування дітей, батьків, персоналу), аналізувати інциденти (вивчати випадки насильства для запобігання повторенню).

Унеможливлення насильства та жорстокого поводження включає регулярне оцінювання ризиків, пов’язаних з насильством та жорстоким поводженням з дітьми, вжиття заходів, необхідних для їх усунення або мінімізації, із забезпеченням подальшого моніторингу та контролю, а також перегляд запроваджених заходів з унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми (п. 14 Типової програми). Нагадаю, що до завдань комісії, відноситься, зокрема, підготовка пропозицій щодо внесення змін до положення про запобігання та протидію насильству та / або жорстокому поводженню з дітьми. Це передбачає зокрема пункт 13 Порядку.

 

ПРОПОЗИЦІЇ ОСВІТНЬОГО ОМБУДСМЕНА ДО ПОРЯДКУ

 

Освітній омбудсмен ретельно опрацьовувала та надавала пропозиції до проєкту постанови Кабінету Міністрів України “Про затвердження Порядку реагування на випадки насильства та жорстокого поводження з дітьми”. Більшу частину пропозицій було враховано, деякі – в редакції.

Пропозиції
Освітній омбудсмен наголошувала, що саме органи Національної поліції можуть здійснити перевірку факту наявності чи відсутності правопорушення (адміністративного чи кримінального), а комісія суб’єкта може лише допомогти у цьому, але не повинна перебирати на себе не властиві їй функції правоохоронного органу.

Також зазначала про потребу:

  • уточнення механізмів співпраці служби у справах дітей та суб’єктів у випадку насильства та жорстокого поводження з дітьми, адже проєкт Порядку деталізував таку співпрацю щодо захисту прав дітей, які цілодобово перебувають у суб’єкті, а щодо інших – ні; 
  • забезпечити не щорічне, а періодичне проведення навчання працівників суб’єктів щодо дій у випадках насильства та жорстокого поводження з дітьми відповідно до вимог Порядку;
  • поширити цей Порядок на випадки, які сталися в приміщенні, на території або під час заходів поза межами, організатором (співорганізатором) яких є суб’єкт для більшої можливості захистити права дітей;
  • внести корективи до пропонованих в проєкті документу обов’язків працівників суб’єкта, зокрема врегулювати питання реагування ними на ситуацію, якщо керівник або особа, на яку покладено виконання його обов’язків – відсутні;
  • більш чітко окреслити обов’язки керівника суб’єкта, зокрема, розділити загальні обов’язки та обов’язки, які він має виконувати у разі виявлення ознак насильства або жорстокого поводження з дитиною; також зазначити, що керівник суб’єкта: затверджує положення про запобігання та протидію насильству та жорстокому поводженню з дітьми, забезпечує його оприлюднення, обов’язкове ознайомлення з ним працівників та здійснює контроль за його виконанням; формує склад комісії з розгляду випадку насильства та жорстокого поводження з дитиною, організовує її роботу, публікує інформацію про склад такої комісії; 
  • додати положення, які б врегульовували подачу повідомлень та їх розгляд, якщо керівник суб’єкта є особою, щодо якої наявна інформація щодо вчинення випадку насильства чи жорстокого поводження;
  • окреслити, що до складу комісії суб’єкта можуть входити представники Національної поліції (за згодою) і не можуть входити особи, які є учасниками випадку насильства та жорстокого поводження з дитиною; 
  • обумовити дії членів комісії у випадку наявності конфлікту інтересів;
  • виключити з завдань комісії прийняття рішення про наявність /відсутність обставин, що обґрунтовують інформацію, зазначену в повідомленні, адже вирішення таких питань є сферою компетенції правоохоронних органів;
  • внести корективи щодо процедурних моментів роботи комісії суб’єкта та інші.

Хочу ще раз наголосити: зміни законодавства передбачають, що кожен суб’єкт з урахуванням Порядку та Типової програми розробить локальний акт, який врегулює роботу суб’єкта із запобігання та протидії насильству та жорстокому поводженню. Від того, наскільки якісно кожен із суб’єктів організує цю роботу буде залежати захист прав дітей, безпека освітнього середовища, психологічний стан учасників освітнього процесу та якість самої освіти. Саме тому прошу всіх суб’єктів відповідально поставитися до цього.

Зображення: freepik