Пройшло вже 2 місяці з події, яка сколихнула освіту – недопуску учнів до ліцею № 109 ім. Т.Г. Шевченка Печерського району м. Києва (далі – ліцей № 109) через відсутність шкільної форми: Докладно тут: https://bit.ly/4nBnkBS

Увійшла до складу комісії щодо службового розслідування у ліцеї № 109, перше й останнє на сьогодні засідання комісії відбулося 11 вересня  2025 року.

На жаль, відсутній окремий акт законодавства про порядок проведення службового розслідування  у сфері освіти. Найбільш широко застосовується Порядок проведення службового розслідування (далі – Порядок), затверджений постановою КМУ від 13.06.2000 р. № 950.

Відповідно до п. 5 Порядку строк службового розслідування не може перевищувати двох місяців. Період проведення службового розслідування не охоплює час тимчасової втрати працездатності особою, стосовно якої проводиться службове розслідування, час її перебування у відпустці або службовому відрядженні чи відсутності з інших поважних причин. 

Акт за результатами службового розслідування не складений, оскільки особа, стосовно якої проводиться розслідування, почергово перебуває на лікарняному та у відпустках починаючи з 03 вересня 2025 року і досі, а недопуск дітей до закладу відбувся 02 вересня 2025 року.

Щодо відпусток, зазначу, що відпустки директору ліцею № 109 надавалися з 29.09.2025 по 03.10.2025 р., з 06.10.2025 по 10.10.2025 р., остання – з 27.10.2025 по 05.11.2025 р. – без збереження заробітної плати. 

Окремо зауважу, що розумію, що кожен працівник має трудові права, зокрема і право на відпочинок, разом з тим звертаю увагу, що у період воєнного стану заклади освіти мають багато безпекових викликів, тому важливо, щоб керівник закладу здійснював свої повноваження.

Відповідно до пункту 3 Постанови Кабінету Міністрів України (далі – КМУ) від 14.04.1997 № 346 керівникам закладів освіти щорічна основна відпустка надається за погодженням з вищим органом управління. 

Усі відпустки погоджувалися Управлінням освіти Печерського району, знаючи, що комісія має провести службове розслідування.

Читаємо далі Постанову КМУ № 346 від 14.04.1997 – педагогічним і науково-педагогічним працівникам невикористана частина щорічної основної відпустки, за умови її поділу, повинна бути надана, як правило, в період літніх канікул, а в окремих випадках, передбачених колективним договором, – в інший канікулярний період. У колективному договорі ліцею № 109 посеред навчального року передбачені відпустки у зв’язку санаторно-курортним лікуванням та соціальні відпустки.

Тут виникає питання, хто і навіщо затягує розгляд службового розслідування? 

До речі, КМДА не проводить конкурси на посади керівників закладів освіти.

 

Ну і ще трішки відповідей Управління освіти Печерського району у відповідь на мій запит про порушення прав та додаткові факти, які надали батьки, під час зустрічі. 

ЩОДО НЕДОПУСКУ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ДО ЗАКЛАДУ ОСВІТИ У ЗВ’ЯЗКУ З НЕНАЛЕЖНИМ ЗОВНІШНІМ ВИГЛЯДОМ

Позиція батьків: директорка допустила до навчання дітей тільки тоді, коли батьки викликали поліцію. Тобто завдяки батькам діти не поїхали/не пішли додому і залишилися в безпеці. Нагадую, через 20 хв після інциденту розпочалася повітряна тривога. А частина дітей їздить до ліцею з інших районів м. Києва, зокрема з Лівого берега.  

Відповідь управління: Зазначені дії директорки суперечать принципам доступності освіти, створюють умови дискримінації за ознакою зовнішнього вигляду. Вимога про обов’язкове носіння шкільної форми є незаконною. Разом з тим, згідно зі Статутом ліцею № 109 учні зобов’язані дотримуватися правил особистої гігієни, охайного зовнішнього вигляду та ділового стилю одягу (підпункт 4.7 пункту 4). Вимога обов’язкового носіння шкільної форми в Статуті закладу не вказана. Керівник закладу освіти зобов’язаний забезпечувати реалізацію права учнів на здобуття освіти та створювати безпечні і сприятливі умови навчання. Разом з тим, взявши до уваги пояснення зі слів керівника закладу освіти, всі учні, які прийшли 02.09.2025, були допущені до занять.

 

ЩОДО НЕДОПУСКІВ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ДО ВБИРАЛЬНІ, РОЗДЯГАЛЬНІ

Позиція батьків: батьки повідомляли про недопуск дітей до вбиральні, яка знаходиться в укритті, під час повітряної тривоги і про недопуск здобувачів освіти до роздягальні, вона постійно зачинена. Сьогодні опитала декількох батьків, які були на зустрічі, чи проводили представники Управління освіти опитування щодо цих фактів та що зараз з роздягальнею. Батьки повідомили мені, що їх ніхто не опитував, діти продовжують переодягатися у класах. І після скандалу в авральному порядку зробили вбиральню в укритті.

Відповідь управління: Факти недопуску дітей до вбиральні, яка знаходиться в укритті, під час повітряної тривоги та до роздягалень свого підтвердження не знайшли.

 

ЩОДО НЕНАЛЕЖНО ОРГАНІЗОВАНОГО ХАРЧУВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ТА НЕЗАДОВІЛЬНОЇ ЯКОСТІ ХАРЧУВАННЯ

Позиція батьків: 

Учні не мали можливості харчуватися за батьківські кошти, така можливість з’явилася лише після скандалу.

Відповідь управління: Харчування учнів закладів загальної середньої освіти комунальної форми власності Печерського району міста Києва здійснює ТОВ “КОНТРАКТ ПРОДРЕЗЕРВ 5”. У ліцеї № 109 безплатним харчуванням забезпечено 157 учнів початкової школи та 47 учнів 6-11 класів пільгових категорій, всі інші учні мають можливість харчуватися за батьківські кошти, а також буфетною продукцією. 

 

ЩОДО ВІДСУТНОСТІ У ЗАКЛАДІ ОСВІТИ ГУРТКІВ ТА СЕКЦІЙ

Позиція батьків: батьки повідомляли про відсутність у закладі освіти гуртків та секцій.

Відповідь управління: На сьогодні функціонують відповідно до графіка гуртки декоративно-ужиткового мистецтва «Паперовий світ», «Твори диво грай», «Від мови до розмови», «Джура», спортивна секція з баскетболу. 

 

ЩОДО ПОРУШЕННЯ НОРМ СТАТТІ 30 ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ОСВІТУ»

Позиція освітнього омбудсмена:

Під час перегляду вебсайту ліцею № 109 за адресою: https://litsey.kyiv.ua/ мною було встановлено порушення норм статті 30 Закону України «Про освіту» щодо прозорості та інформаційної відкритості закладу освіти, зокрема, були відсутні документи, розміщення яких передбачене законодавством, був розміщений нечинний статут закладу освіти тощо. 

Станом на 04.11.2025 р. розміщено новий чинний статут, програми, територія обслуговування. Водночас не розміщено багато інших документів, наявність яких передбачена статтею 30 Закону України «Про освіту». Перелік документів доволі довгий, тому перераховувати не буду.

Відповідь управління: 

Станом на 01.03.2025 року під час моніторингу сайту було виявлено, що заклад освіти забезпечив оприлюднення інформації відповідно до ст. 30 Закону України «Про освіту» у повному обсязі. 

У вересні 2025 року … було виявлено, що інформація відсутня на вебсайті ліцею, що є порушенням абзацу 25 статті 38 Закону України «Про повну загальну середню освіту», частини 2 статті 30 Закону України «Про освіту». Управлінням було надіслано Вимогу про усунення вищезазначеного порушення до 31.10.2025. 

 

ПІСЛЯМОВА: 

Висновків робити не буду, ви зробите їх самі. 

Ще наявний АКТ результатів позапланової перевірки закладу освіти Центральним міжрегіональним управлінням Державної служби якості освіти на 16  сторінках.