Отримую звернення та помічаю у публічному просторі повідомлення про збір внесків у так звані фонди класів, закладів освіти чи благодійні/громадські організації, які начебто пов’язані з закладом освіти. Хочу звернути увагу, що з початком повномасштабного вторгнення кількість повідомлень про вимагання внесків з батьків значно зменшилася, але останнім часом ця проблема знову загострюється. Тому вважаю за необхідне наголосити на кількох важливих моментах.
ПОВНА ЗАГАЛЬНА СЕРЕДНЯ ОСВІТА У ДЕРЖАВНИХ І КОМУНАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ БЕЗОПЛАТНА. ЗАКЛАД ОСВІТИ НЕ МОЖЕ ЗМУШУВАТИ БАТЬКІВ ДО БЛАГОДІЙНОСТІ
Відповідно до статті 53 Конституції України, держава забезпечує доступність і безоплатність повної загальної середньої освіти в державних і комунальних закладах освіти. Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 4 березня 2004 року № 5-рп/2004, у якому офіційно тлумачаться ці положення Основного Закону, “”безоплатність”… слід розуміти як можливість здобуття освіти у цих закладах без оплати, тобто без внесення плати у будь-якій формі за освітні послуги, відповідно до державного стандарту в межах тих видів освіти, безоплатність яких визначена у цих положеннях. Забезпечення безоплатності освіти на всіх рівнях є однією з гарантій її доступності”.
Батьки мають право, але не зобов’язані здійснювати благодійний внесок для закладу освіти. Благодійні внески батьками можуть сплачуватися лише на казначейські рахунки закладу освіти.
ВНЕСЕННЯ БЛАГОДІЙНИХ ВНЕСКІВ НА РАХУНКИ ГРОМАДСЬКИХ ЧИ БЛАГОДІЙНИХ ОРГАНІЗАЦІЙ НЕ Є ГАРАНТІЄЮ ВИКОРИСТАННЯ ЦИХ КОШТІВ НА ПОТРЕБИ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ
Інколи заклади освіти вимагають у батьків перерахувати кошти на рахунок благодійної організації, найчастіше благодійного фонду (БФ) чи громадської організації (ГО), які начебто створені при закладі освіти.
Хочу наголосити, що заклад освіти державної та комунальної власності не може створювати ні ГО, ні БФ.
Тобто якщо батьки перераховують кошти до ГО та БФ, то жодних гарантій, що ці кошти будуть використані для потреб закладу освіти, навіть попри можливі визначені у статуті організації цілі з підтримки закладу освіти, немає.
Коротко про благодійні фонди
Звертаю увагу, що до 20% доходу БФ у поточному році може використовувати на адміністративні витрати – заробітну плату працівників фонду, оренду приміщень, інші витрати (частина 3 статті 16 Закону України “Про благодійну діяльність та благодійні організації”).
Установчі документи благодійної організації повинні містити зокрема джерела активів (доходів), порядок контролю і звітності благодійної організації (частина 2 статті 14 Закону України “Про благодійну діяльність та благодійні організації”). Використання коштів здійснюється відповідно до цілей благодійної діяльності, які мають бути відображені у статуті. Тут варто перевіряти, на які цілі має спрямовувати фонд свої кошти, відповідно до його статуту, й цікавитися звітами щодо зібраних коштів та на які потреби витрачаються ці кошти.
Благодійна пожертва є добровільною та не підлягає подальшому поверненню. Якщо ви виявили, що фонд використав вашу благодійну пожертву не відповідно до цілей, зазначених при її наданні, ви маєте право вимагати її повернення. Але процедура повернення доволі складна.
Коротко про громадські організації
Закон України “Про громадські об’єднання” не містить конкретного розміру адміністративних витрат (заробітної плати працівників ГО, оренди приміщень, інших витрат), які дозволено здійснювати громадським організаціям. У статуті ГО має бути визначено, на які цілі спрямовуються кошти, але розмір адміністративних витрат може бути різним, за рішенням засновників ГО.
Тут треба зазначити і про те, що право брати участь у вирішенні питань життєдіяльності такої організації мають її члени й цим правом, як правило, не наділені особи, які здійснюють благодійний внесок для її діяльності. Саме тому після надання благодійного внеску на діяльність такої організації можливості впливу особи на його спрямування обмежені.
Тут також варто перевіряти, на які цілі має спрямовувати ГО свої кошти, відповідно до свого статуту, й цікавитися звітами щодо зібраних коштів, та на які потреби використовуються ці кошти.
Відомості про джерела надходження і порядок використання коштів та іншого майна громадського об’єднання мають міститися у статуті ГО (пункт 8 частини 1 статті 11 Закону України “Про громадські об’єднання”. Водночас статут ГО, яке має намір здійснювати діяльність без статусу юридичної особи, може не містити положення, передбаченого пунктом 8 частини 1 цієї статті.
ПРИКЛАДИ
Прикладів вимагання “благодійних внесків” на практиці зустрічається чимало.
Зокрема, нещодавно отримала звернення, що стосувалося сплати внесків на рахунок благодійної організації. Зокрема, мова йшла про вступний внесок, а також щосеместрові внески за навчання. У закладі освіти пояснювали, що вступний внесок здійснюється за бажанням батьків, а ось інший – що це оплата додаткових освітніх послуг для здобувачів освіти, яка начебто передбачена договором. Наразі з’ясовуємо ситуацію.
В іншому зверненні викладено про примус до щомісячного збору коштів комунальним закладом з учнів, які навчаються з-за кордону дистанційно. Після спілкування з представником засновника благодійна допомога стала не обов’язковою.
Також отримую скарги щодо зборів коштів та примусу батьків робити ремонти у класних кімнатах комунальних закладів освіти.
У більшості випадків засновники закладів освіти та органи управління освітою знають про такі збори коштів, але не реагують на них, бо це дозволяє економити кошти на потреби закладу освіти.
У зверненнях та в соціальних мережах батьки повідомляють про вимоги здавати кошти у фонд класу та закладу освіти на різні потреби: прибирання, подарунки вчителям, засоби гігієни, купівлю обладнання у клас тощо, які пропонує здати батьківський комітет. У таких зверненнях батьки часто просять надати офіційне роз’яснення адміністрації школи та батьківській спільноті щодо недопустимості примусу до грошових внесків.
Часто батьки діляться між собою інформацією про розмір внесків у різних громадах, на що такі кошти витрачаються та повідомляють про конфліктні ситуації між ними й батьками інших дітей, якщо вони відмовляються здавати кошти.
Окремо зазначу, що деякі заклади освіти намагаються створити ореол статусності та для таких цілей створюють благодійні чи громадські організації, куди просять батьків виділяти кошти. У такий спосіб керівники закладів освіти бажають отримати схвалення засновника закладу освіти в особі органу управління освітою, адже такими коштами закривають потреби закладу освіти, які мали б бути профінансовані за рахунок бюджетних коштів.
ДИСКРИМІНАЦІЯ НА ПІДСТАВІ НЕСПЛАТИ БЛАГОДІЙНИХ ВНЕСКІВ У ЗАКЛАДІ ОСВІТИ НЕПРИПУСТИМА
Державний чи комунальний заклад освіти не має права відмовити у зарахуванні дитини через несплату благодійних внесків чи вимагати будь-які благодійні внески як обов’язкову умову для вступу чи навчання, адже це незаконно.
Наголошую: згідно з частиною 2 статті 3 Закону України «Про освіту» в Україні створюються рівні умови доступу до освіти. Ніхто не може бути обмежений у праві на здобуття освіти.
Окремо зазначу, що до мене надходять звернення та іноді в інтернет-просторі трапляються новини про цькування дітей та батьків через несплату грошей на потреби класу, закладу освіти, громадську чи благодійну організацію, казначейський рахунок закладу освіти. Як і будь-яке цькування, цькування на економічному ґрунті є дуже небезпечним. Такі прояви насильства не можуть залишатися без реагування. Про них в обов’язковому порядку потрібно повідомляти відповідним органам: органу управління освіти, поліції, освітньому омбудсмену.
Як керівники закладів освіти, так і посадові особи місцевих органів управління освітою зобов’язані не лише не допускати будь-яких проявів дискримінації дітей та їх батьків за будь-якою, зокрема й майновою ознакою, а й реагувати на кожен факт тиску на батьків учнів чи самих учнів, припиняючи таким чином порушення права дітей на безоплатну освіту в державних і комунальних закладах освіти.
ОСОБЛИВОСТІ ВНЕСЕННЯ БЛАГОДІЙНИХ ВНЕСКІВ НА КАЗНАЧЕЙСЬКИЙ РАХУНОК ЗАКЛАДУ ОСВІТИ
Якщо батьки бажають зробити благодійний внесок на потреби закладу освіти, то він має бути зарахований на казначейський рахунок закладу освіти, але не на рахунки благодійних чи громадських організацій. Уся передана благодійна допомога: кошти чи матеріальні цінності – обов’язково береться на баланс закладу освіти.
Відповідно до ч. 4 ст. 13 Бюджетного кодексу України, благодійні внески, гранти та дарунки належать до власних надходжень бюджетних установ й отримуються додатково до коштів загального фонду бюджету і включаються до спеціального фонду бюджету.
Отримання та витрачання благодійних внесків обов’язково зазначається у звітуванні. Батьки мають право знати, на що витрачаються закладом освіти ці кошти, та ознайомлюватися з фінансовою звітністю.
Заклади освіти, що отримують публічні кошти, та їх засновники зобов’язані оприлюднювати на своїх вебсайтах кошторис і фінансовий звіт про надходження та використання всіх отриманих коштів, інформацію про перелік товарів, робіт і послуг, отриманих як благодійна допомога, із зазначенням їх вартості, а також про кошти, отримані з інших джерел, не заборонених законодавством. (ч. 3 ст. 30 Закону України “Про освіту”).
Ще раз наголошую: благодійні внески здійснюються людьми за власним бажанням і можливістю. Ніхто не може вимагати робити такі внески, обумовлювати їх розмір чи наслідки ненадання – це незаконно. В разі вимагання закладом освіти сплати благодійних внесків – звертайтеся до засновника закладу освіти, правоохоронних органів. Також можете звертатися до освітнього омбудсмена. Контакти для цього можна знайти на сайті: https://eo.gov.ua/
На довідковому вебсайті освітнього омбудсмена докладніше читайте про:
- безоплатність освіти та благодійні внески https://info.eo.gov.ua/category/zdobuvacham-osvity-ta-batkam/bezoplatnist-osvity-ta-blagodijni-vnesky/
- платні послуги закладів освіти
https://info.eo.gov.ua/category/zdobuvacham-osvity-ta-batkam/platni-poslugy/
Зображення: storyset