Як освітній омбудсмен дію для того, щоб забезпечити належні умови для реалізації права особи на освіту. Задля цього не лише розглядаю звернення, які мені надходять, а також можу долучитися до участі у судових процесах як третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору.
Зокрема, з січня 2025 року брала участь у судових засіданнях Миколаївського окружного адміністративного суду у справі № 400/3078/22, куди була залучена позивачем як третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору. Вказана судова справа стосувалася визнання протиправним та скасування рішення Веселинівської селищної ради Вознесенського району Миколаївської області від 26.05.2022 року № 2 «Про ліквідацію Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського».
Для підготовки до участі у судовому засіданні опрацювала всі документи, які були подані до суду позивачкою та іншими учасниками справи. Також самостійно зібрала та опрацювала аналітичну інформацію щодо закладів освіти у Веселинівській селищній громаді, зокрема, задля цього надіслала лист до засновника. Зазначу, що незалежно від того, хто до мене звертається, чи на стороні кого мене залучають до участі у справі, мені важливо сформувати власну незалежну позицію, зважаючи на об’єктивні обставини тієї чи іншої справи. Розумію, що питання формування мережі закладів загальної середньої освіти можуть викликати чимало дискусій у громаді, та завжди важливо дотримуватися балансу для забезпечення найкращих інтересів дитини – доступу до якісної освіти.
Щодо згаданої справи, з’ясувала, що на час створення Веселинівської територіальної громади діяло два заклади загальної середньої освіти: Веселинівська гуманітарна гімназія імені Бориса Мозолевського (далі – Веселинівська гуманітарна гімназія або просто гімназія) та Веселинівська ЗОШ І-ІІІ ступенів (зараз Веселинівський ліцей). Загалом станом на 01.09.2021 року кількість учнів у двох закладах становила 944 учні, з урахуванням підвезення школярів з навколишніх сіл.
Як повідомила Веселинівська селищна рада на мій запит, проєктна потужність Веселинівської гуманітарної гімназії – 270 учнів. Водночас з 2017 року по 2022 рік кількість учнів становила від 129 до 168 учнів, а кількість педагогів – 16-18. У 2021/2022 н.р. – 129 учнів та 18 педагогів. Середня вартість утримання одного учня гімназії на рік у 2021 році становила 35 451 грн. На заробітну плату педагогічних працівників гімназії у 2022 році було використано 2 515 986 грн.
Рішення про ліквідацію Веселинівської гуманітарної гімназії було прийнято для оптимізації шкільної мережі, адже було нераціонально утримувати обидва заклади освіти. Метою ліквідації було приведення мережі закладів у відповідність до вимог чинного законодавства, забезпечення здобуття початкової, базової, загальної середньої освіти на базі одного закладу освіти, створення належних умов функціонування освітньої галузі селища та надання якісних освітніх послуг.
ЯК ЗАСНОВНИК ЗАБЕЗПЕЧИВ ПРАВА УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ЛІКВІДОВАНОЇ ВЕСЕЛИНІВСЬКОЇ ГУМАНІТАРНОЇ ГІМНАЗІЇ
Як повідомила на запит освітнього омбудсмена Веселинівська селищна рада, з 01.09.2022 року всі учні Веселинівської гімназії продовжили здобуття освіти у Веселинівському ліцеї. Також усі педагогічні й технічні працівники гімназії станом на той час були працевлаштовані у Веселинівському ліцеї.
Проєктна потужність ліцею – 1176 учнів. Кількість учнів ліцею станом на 01.01.2025 року становить 862, педагогів – 88.
Веселинівський ліцей має достатній рівень матеріально-технічного та навчального обладнання, забезпечений педагогічними кадрами, сучасною їдальнею, бомбосховищем, медичним кабінетом, ресурсною кімнатою, медіатекою, сучасними рекреаційними зонами, кабінетами для викладання предмета “Захист України. Інтегрований курс”. У результаті об’єднання відбулося покращення матеріально-технічної бази закладу освіти, створені умови для вивчення профільних предметів та використання інформаційних технологій. На базі закладу обладнані кабінети фізики, хімії, біології, географії, математики, інформатики – зазначив у своїй відповіді засновник закладу освіти.
Зауважу, що у Веселинівській громаді 16 шкільних автобусів, з них 7 здійснюють підвезення 270 учнів до Веселинівського ліцею. Також у 2025 році громада планує придбати ще один автобус для дітей з особливими освітніми потребами. Це свідчить про те, що доступ до закладу освіти для дітей громада забезпечує.
За повідомленням засновника, приміщення ліквідованої гімназії використовується для потреб освіти – там навчаються діти 9-11 класів Веселинівського ліцею. Планується, що з 01.09.2027 року на базі Веселинівського ліцею, у приміщенні ліквідованої гімназії функціонуватиме академічний ліцей, який надаватиме всім учням 10-12 класів громади профільну освіту.
Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 02.04.2025 року у справі № 400/3078/22 було визнано протиправним та скасовано рішення Веселинівської селищної ради Вознесенського району Миколаївської області від 26.05.2022 року № 2 “Про ліквідацію Веселинівської гуманітарної гімназії імені Бориса Мозолевського Веселинівської селищної ради Миколаївської області”. Суд мотивував своє рішення тим, що засновник закладу освіти не врахував думки громадськості, яка мала бути врахована шляхом проведення громадських обговорень, а в подальшому не відреагував на звернення громадськості. При цьому цікаво, що суд першої інстанції вважав, що оприлюднення на сайті оголошення про громадські обговорення було недостатнім повідомленням громадськості.У подальшому на тих зборах, які були все ж проведені, обговорювалась не ліквідація закладу освіти, а його реорганізація. Що знову ж таки свідчить про те, що рішення про ліквідацію було не обговорено з громадськістю, і думка громадськості щодо цього питання не була врахована. Такі обставини свідчать про порушення засновником – прийняття рішення з порушенням умов, визначених ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України та ст. 32 Закону України “Про повну загальну середню освіту”, а тому засновник діяв необґрунтовано та без урахування усіх обставин. На переконання суду, оскаржуване рішення є необґрунтованим, прийняте без урахування усіх обставин, що мають значення для його прийняття, необґрунтовано та нерозсудливо. Наразі рішення суду ще не набрало законної сили та може бути оскаржене засновником закладу освіти.
Докладніше ознайомитися з судовим рішенням можна у Єдиному державному реєстрі судових рішень: https://reyestr.court.gov.ua/Review/126884233.
МОЇ ВИСНОВКИ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ СПРАВИ
Поважаю рішення суду. Водночас вбачаю за необхідне публічно висловити свою позицію щодо цієї справи, яка була озвучена під час судового розгляду справи.
По-перше, загальний висновок із цієї справи – це потреба вчасної та якісної комунікації у громаді щодо формування мережі закладів освіти та, зокрема, ознайомлення людей із позитивними змінами для громади від того чи іншого рішення. У цій конкретній ситуації не беруся оцінювати, як вона була проведена.
Розумію, що питання формування мережі закладів – це завжди болюче питання у громаді як для педагогів, батьків, так і для представників засновника закладу освіти. Однак відсутність комунікації між усіма зацікавленими породжує ще більші проблеми.
По-друге, як освітній омбудсмен маю захищати як права учасників освітнього процесу, так і якість освіти. На мою думку, права учасників освітнього процесу (учнів та педагогічних працівників) Веселинівської громади були дотримані, учні продовжили здобувати освіту у більш потужному закладі освіти в цьому ж населеному пункті, довезення учнів забезпечено. Педагогічні та інші працівники перейшли працювати в інший заклад освіти.
Вважаю доцільним вивільнення засновником коштів для того, щоб забезпечити якість освіти для учнів. Оскільки у Веселинівській гімназії навчалася незначна кількість здобувачів освіти, то вважаю, що рішення засновника, навпаки, дозволило створити кращі умови для здобуття освіти дітей. Освітньої субвенції стало достатньо для оплати праці вчителів, і зекономлені кошти почали використовувати для розвитку закладу – і в результаті у громаді створили один потужний заклад освіти. У контексті врахування думки мешканців при прийнятті такого рішення ще хочу зазначити, що підписи проти ліквідації закладу збиралися ще у листопаді 2021 року. За цей час думка батьків могла змінитися. І насправді цікаво, чи побачили вони у 2025 році позитив від такого рішення сільської ради.
По-третє, хочу зауважити про те, що до судових засідань необхідно готуватися. На мою думку, відповідач, засновник закладу освіти, не готувався належно до судових засідань, також засновник не скористався своїм правом на подання відзиву та відповідно доказів на підтвердження своїх дій, що в сукупності не дозволило йому представити свої аргументи та позицію повною мірою.
Буду й надалі слідкувати за цією справою.
Фото: freepik