Які першочергові кроки підтримки

Уповноважений Верховної Ради України з прав людини Дмитро Лубінець 12 лютого презентував  спеціальну доповідь щодо доступу до освіти дітей та молоді з тимчасово окупованих територій України. Адже надзвичайно важливо зберігати українську національну і громадянську ідентичність та зв’язок з Україною дітей і молоді з тимчасово окупованих територій (далі – ТОТ). На доступ до української освіти та зв’язок з Україною суттєво впливають безпекові виклики. Діти та молодь, які перебувають на ТОТ, інформаційно ізольовані, зокрема щодо питань доступу до української освіти, адже ворог контролює інтернет. Більшість часу діти вимушені навчатися в російській школі за стандартами окупанта та займатися примусовою позашкільною діяльністю й водночас за можливістю здобувають українську освіту в українській школі. Це спричиняє подвійне навантаження на дітей. 

Також проблемою доступу дітей та молоді, які проживають на ТОТ, до української освіти, є визнання їх результатів навчання на різних рівнях освіти.

Доповідь звертає увагу, що розв’язання проблем доступу до освіти на ТОТ потребує комплексного підходу, зокрема затвердження на державному рівні Концепції доступу до освіти дітей та молоді з тимчасово окупованих територій.

Доповідь охоплює проблеми забезпечення доступу до освіти дітей та молоді з тимчасово окупованих територій на таких рівнях і напрямах: 

  • загальної середньої освіти; 
  • фахової передвищої та професійної (професійно-технічної) освіти; 
  • вищої освіти, зокрема через діяльність освітніх центрів (далі – ОЦ); 
  • післядипломної освіти та наукової діяльності; 
  • адаптацію та інтеграцію дітей і молоді з ТОТ в українську систему освіти;
  • організацію забезпечення доступу до освіти дітей та молоді з ТОТ. 


Доповідь не лише висвітлює поточний стан ситуації та проблеми щодо доступу до освіти дітей і молоді з ТОТ України, а й пропонує: 

  • рекомендації, як покращити ситуацію та розв’язувати проблемні питання;
  • очікувані результати виконання цих рекомендацій та показники їх досягнення.

Як освітній омбудсмен долучилася до презентації доповіді та взяла участь у панельній дискусії “Першочергові кроки підтримки дітей та молоді з ТОТ”. Ця доповідь наштовхує органи влади поставити собі запитання: “Чи достатньо ми всі зробили, щоб забезпечити доступ дітей та молоді з ТОТ до української освіти й утримати їх зв’язок з Україною?”. Тому звернула увагу на необхідності об’єднання зусиль задля доступу дітей з ТОТ до української освіти, зокрема в питаннях нормативно-правового врегулювання.  

Наголосила, що необхідно вносити зміни до наказів МОН № 1112 від 07.08.2024 р. та № 1276 від 09.09.2024 р. Працюю над змінами до цих наказів. Адже для того, щоб зберегти зв’язок дітей та молоді з Україною, зменшити ризики для їх життя та здоров’я під час доступу до української освіти, важливо зберегти право вибору форми навчання в закладі освіти України. Якщо школа закривається діти мають перейти в іншу школу після подання заяви від батьків. Проблема полягає в тому, що батьки можуть не подати заяву, адже в заяві вони вказують усі свої персональні дані, й фактично така заява буде підтвердженням того, що дитина навчається в Україні. Надсилати таку заяву вони мають через контрольований окупантами інтернет. Через страх загрози для життя батьки можуть не подати таку заяву. А якщо заяву не подати діти “автоматично” будуть переведені до іншої школи, але є велике побоювання, що з того моменту вони також не вийдуть на зв’язок через безпеку.

Також вважаю важливою розробку Типової освітньої програми для навчання дітей з ТОТ і необхідність включення до цієї програми складової з медіаграмотності, щоб протистояти російській пропаганді в школах на ТОТ.

І необхідно якнайшвидше затвердити порядки визнання результатів навчання на різних рівнях освіти. Першочерговим наразі є визнання результатів навчання у загальній середній освіті, адже без українського документа про цю освіту неможливо здобувати подальші рівні української освіти. Відповідний проєкт наказу МОН «Про затвердження Порядку визнання на рівнях повної загальної середньої освіти результатів навчання осіб, які проживали на тимчасово окупованій території України», викладений на громадське обговорення. Буду долучатися до роботи над ним та іншими проблемними питаннями й ще раз закликаю всіх зацікавлених об’єднувати зусилля для забезпечення права дітей та молоді з ТОТ на освіту.

панельна дискусія “Першочергові кроки підтримки дітей та молоді з ТОТ”

Фото: Омбудсман України