14 серпня 2024 року завершується каденція першого освітнього омбудсмена. Основними завданнями освітнього омбудсмена та Служби освітнього омбудсмена є:
- опрацювання звернень від учасників освітнього процесу, редагування та відновлення прав;
- опрацювання законодавства у сфері освіти та розроблення пропозицій щодо його вдосконалення;
- публічна комунікація щодо роз’яснення учасникам освітнього процесу про їхні права
Ми робимо підсумки нашої роботи за ці 5 років і пропонуємо вам ознайомитися з першим дописом про головні цифри щодо опрацювання звернень від учасників освітнього процесу, редагування та відновлення прав, тематикою звернень та особистих прийомів.
Про правові підстави діяльності освітнього омбудсмена ви можете ознайомитися за посиланням.
У пункті 9 Положення про освітнього омбудсмена та Порядку та умов звернення до освітнього омбудсмена, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 6 червня 2018 р. № 491 визначається порядок опрацювання звернень, реагування та захисту прав, які надходять від учасників освітнього процесу. Відповідно до Порядку освітній омбудсмен та працівники Служби освітнього омбудсмена готують та надсилають рекомендації щодо розв’язання проблем, які викладені у зверненнях, зокрема рекомендації закладам освіти, органам управління освітою, повідомляють правоохоронні органи щодо виявлених фактів порушення законодавства та надсилають вимоги щодо припинення порушення прав учасників освітнього процесу.
Тому для того, щоб мати більше можливостей впливати на порушників освітнього законодавства і порушників прав, відновлювати порушені права в освіті наразі освітнім омбудсменом разом з депутатами Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій розробляються зміни до законодавства, які дозволять більш ефективно захищати права учасників освітнього процесу.
КІЛЬКІСТЬ ЗВЕРНЕНЬ ДО ОСВІТНЬОГО ОМБУДСМЕНА ЗА 5 РОКІВ КАДЕНЦІЇ
До освітнього омбудсмена звертаються зі скаргами учасники освітнього процесу (здобувачі освіти, їх батьки, законні представники, педагогічні, науково-педагогічні і наукові працівники) щодо порушень прав у сфері освіти.
За 5 років каденції освітнього омбудсмена, з 01 листопада 2019 року по 30 червня 2024 року отримано 7851 офіційно оформлених звернення від учасників освітнього процесу. Більшість цих звернень (приблизно по 40%) – від батьків або вчителів у середній освіті. Частина звернень надходить від науково-педагогічних та наукових працівників. І дуже мало, на жаль, звернень безпосередньо від здобувачів освіти.
ЗАХОДИ ОСВІТНЬОГО ОМБУДСМЕНА ТА СЛУЖБИ ОСВІТНЬОГО ОМБУДСМЕНА ЩОДО ПОНОВЛЕННЯ ТА ЗАХИСТУ ПОРУШЕНИХ ПРАВ ЗАЯВНИКІВ
Відповідно до пункту 20 Порядку та умов звернення до освітнього омбудсмена, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 6 червня 2018 р. № 491, освітній омбудсмен, після отримання скарги вживає заходи до поновлення та захисту порушених прав заявників:
- надає рекомендації закладам освіти всіх рівнів незалежно від форми власності та підпорядкування, органам управління освітою;
- відвідує органи державної влади, органи місцевого самоврядування, заклади освіти всіх рівнів незалежно від форми власності та підпорядкування, а також бере участь в установленому порядку в засіданнях державних органів з питань, що належать до його компетенції;
- звертається до органів державної влади, правоохоронних органів щодо виявлених фактів порушення права людини на освіту та законодавства у сфері освіти;
- надає консультації заявнику.
За 5 років каденції освітнього омбудсмена, з 01 листопада 2019 року по 30 червня 2024 року освітнім омбудсменом та Службою освітнього омбудсмена надано:
- рекомендацій закладам освіти — 1603;
- рекомендацій органам управління освітою — 1083;
- повідомлень до правоохоронних органів — 187;
- звернень до органів державної влади — 1058;
- телефонних консультацій щодо дотримання прав в освіті — 9151;
- консультації в месенджері офіційної сторінки Facebook – 3647.
НАЙПОШИРЕНІШІ ТЕМИ ЗВЕРНЕНЬ ДО ОСВІТНЬОГО ОМБУДСМЕНА У 2020-2024 РОКАХ
Тематика звернень до освітнього омбудсмена відображає актуальні проблеми життя країни та освіти. Тому в різні роки вона доволі сильно відрізняється:
2024
- дії в разі надзвичайного стану або військових дій;
- протидія булінгу та мобінгу;
- оплата праці (затримка або скасування виплат, доплати, надбавки, виплати допомоги на оздоровлення, відпустки, матеріального заохочення, диференціація посадових окладів тощо) працівників закладів освіти.
2023
- умови праці працівників закладів освіти;
- оплата праці (затримка або скасування виплат, доплати, надбавки, виплати допомоги на оздоровлення, відпустки, матеріального заохочення, диференціація посадових окладів тощо) працівників закладів освіти;
- атестація та сертифікація педагогічних працівників.
2022
- облаштування укриттів та умови здійснення освітнього процесу в часи великої війни;
- умови праці працівників закладів освіти під час дії воєнного стану (простій, призупинення трудового договору тощо);
- оплата праці (затримка або скасування виплат, доплати, надбавки, виплати допомоги на оздоровлення, відпустки, матеріального заохочення тощо) працівників закладів освіти;
- дії в разі надзвичайного стану або військових дій.
2021
- реорганізація (ліквідація, утворення) закладів освіти, науково-методичних установ;
- протидія булінгу;
- мобінг, конфлікти між учасниками освітнього процесу.
- щеплення проти COVID-19 та питання допуску до роботи працівників закладів освіти.
2020
- умови та оплата праці педагогічних, науково-педагогічних працівників (виплати допомоги на оздоровлення, матеріального заохочення);
- безпечні та нешкідливі умови праці та навчання;
- організація та проведення ДПА/ЗНО.
ОСОБИСТІ ПРИЙОМИ ОСВІТНЬОГО ОМБУДСМЕНА
З метою дотримання захисту прав в освіті освітній омбудсмен та Служба освітнього проводить особисті прийоми. Частина особистих прийомів проводились в онлайн-режимі, зокрема під час пандемії та війни. Така комунікація та застосування медіації дозволяє розв’язати проблеми, які виникають між учасниками освітнього процесу.
За час роботи було проведено 28 особистих прийомів.
Наведемо найгучніші кейси щодо онлайн прийомів, без вказання персональних даних.
Кейс 1. Допомога у комунікації між громадскістю та міською владою під час реорганізації мережі закладів загальної середньої освіти у м. Запоріжжя, 2024 рік.
Важливим кейсом до рішення якого долучився освітній омбудсмен, стала ситуація у м.Запоріжжі, де рішенням міської влади буде закрито більше десятка шкіл. Причиною реорганізації мережі закладів освіти стало різке зменшення кількості школярів, а проблемою стало проведення оптимізації мережі без урахування думки громадськості та без належної комунікації з боку засновника закладів загальної середньої освіти.
Освітній омбудсмен, отримавши звернення від представників шкіл м. Запоріжжя та учасників освітнього процесу, запропонував провести на місці відкритий особистий прийом з батьками, вчителями з міською владою. Мета особистого прийому – налагодження комунікації та взаєморозуміння між усіма учасниками конфлікту. Це було дуже складно і доволі напружено, оскільки зрозуміло, що учасники освітнього процесу незадоволені рішеннями влади, налаштовані проти таких рішень і не отримали належної інформації про закриття шкіл та дотримання їхніх прав.
Освітній омбудсмен, Сергій Горбачов провів особистий прийом спочатку з батьками учнів у школі, яку планували закрити, а потім відбулася зустріч з Регіною Харченко, виконуючої обов’язки міського голови та Юлією Погребняк, директоркою департаменту освіти і науки Запорізької міської ради.
Це дозволило побачити ситуацію з різних сторін і скласти уявлення про шляхи розв’язання проблеми: якісна комунікація, пояснення необхідності та доцільності рішень міської влади, проведення громадських обговорень з метою інформування влади про проблемні питання, які бачать учасники освітнього процесу для ефективного їх вирішення.
У результаті напруженої, але конструктивної зустрічі у гімназії № 81 м.Запоріжжя було вирішено провести громадські слухання, але не по всьому місту, а по кожній школі окремо, для того, щоб батьки учнів і вчителі могли заздалегідь поставити запитання міській владі щодо організації освітнього процесу та отримати на них змістовні відповіді. Громадські організації і місцева влада зазначили продуктивність такого шляху і готові рухатися у цьому напрямку завдяки реалізації пропозицій освітнього омбудсмена.
Кейс 2. Перешкоджання виконанню обов’язків директора закладу середньої освіти у м. Київ, 2020 рік.
Один з виїзних відкритих особистих прийомів відбувся у 2020 році в одній гімназії м.Києва, для висвітлення якого була залучена знімальна група телеканалу 1+1. До освітнього омбудсмена звернулася директор гімназії, яка перемогла у конкурсі на посаду директора і з нею було укладено контракт. Однак, попередній директор зазначеного закладу загальної середньої освіти була поновлена на роботі рішенням районного суду м. Києва. Відповідно, контракт заявниці було розірвано. Попередній директор після свого поновлення пішла в довготривалу відпустку. Виконувачем обов’язки директора гімназії була призначена тодішній заступник директора.
Проте, Київський апеляційний суд прийняв рішення, яким поновлення попереднього керівника визнав неправомірним та скасував відповідне рішення. Після цього, виконуючи рішення суду, заявницю було поновлено на попередньому місці роботи директором гімназії. Проте, заявниця не змогла потрапити на своє робоче місце через зумисне та системне перешкоджання виконанню наказу з боку заступника директора та попереднього керівника гімназії, які також неодноразово погрожували заявниці, через що вона змушена була звернутися до поліції. Про це свідчили відеозаписи, які зроблені під час спроб законно призначеного директора гімназії стати до виконання посадових обов’язків.
Відповідно до статті 129-1 Конституції України судове рішення є обов’язковим до виконання. Відповідно до статті 129-1 Конституції України держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Освітній омбудсмен звернувся до Київської міської ради з питань освіти, науки, сім’ї, молоді та спорту з метою розв’язання питання щодо забезпечення належної роботи гімназії та проведення особистого прийому, під час якого заявниця надала заступнику директору, керівнику гуртка накази про їхнє звільнення на ознайомлення. Колишні працівники при свідках усіляко чинили спротив щодо ознайомлення з наказом про їх звільнення й застосовували фізичну силу проти нового директора.
Також виявилось, що заступник директора за пів року офіційно змінила своє прізвище, але всі документи в школі, зокрема фінансові, продовжувала підписувати за старим прізвищем й відповідно ці документи вже не були дійсними. Тобто заступник директора незаконно проводила педради та продовжувала керувати школою.
Нарешті законно обраний директор гімназії зміг звільнити цих працівників саме під час виїзного прийому, який проводив освітній омбудсмен Сергій Горбачов. Цей особистий онлайн прийом запам’ятався тим, що був надзвичайно гострим, на межі скандалу з боку “групи підтримки” самозванки.
За повідомленнями в медіа пізніше колишня заступниця директора київської гімназії влаштувалась керівником закладу освіти Київської області й була звинувачена у державній зраді, вчиненій в умовах воєнного стану (ч. 2 ст. 111 КК України). Вона з власної ініціативи, маючи проросійські погляди, підтримуючи збройну агресію рф проти України, вступила у спілкування з громадянином росії й почала збирати інформацію, що містить відомості військового характеру. За це, їй обіцяли посаду міністра освіти.
Слідством встановлено, що з 24 лютого 2024 року вона надсилала своєму російському куратору фото позицій ЗСУ, інформацію про рух техніки, видачу зброї, організацію роботи тероборони тощо. Окупанти за це, обіцяли їй посаду міністра освіти як заохочення за співпрацю.
Але Солом’янський районний суд м. Києва відмовився взяти під варту колишню заступницю директора київської гімназії, завдяки чому їй вдалося вийти під заставу і виїхати у рф. Прокурор подав клопотання про оголошення обвинуваченої у міжнародний розшук.
За даними медіа, вищезгадана особа очолює заклад освіти у рф.
Кейс 3. Відновлення прав щодо об'єктивності нарахування та затримки виплати заробітних плат, премій у м.Харкові, 2023 рік.
Інший особистий прийом проходив у форматі онлайн, який дав змогу налагодити належну комунікацію між керівництвом та педагогічними працівниками. Заявники звернулись зі скаргою щодо порушення педагогічної етики, об’єктивності нарахування та затримки виплати заробітних плат, премій, доведення до відома педагогічних працівників інформації щодо освітніх програм закладу вищої освіти. Тобто між педагогічними працівниками та керівництвом виник конфлікт, який виник завдяки неефективної та непрозорої комунікації між учасниками освітнього процесу.
Службою освітнього омбудсмена було надано рекомендації заявницям оформлювати запити до керівництва закладу освіти у вигляді письмових заяв, долучитися до участі у розробках документів, які конструктивно регулюють взаємодію з керівництвом закладу освіти та звертатись щодо розв’язання проблем, насамперед до керівника. Натомість керівнику закладу освіти було рекомендовано покращити комунікацію та підтримку педагогічних працівників, надано механізм забезпечення прозорої діяльності закладу освіти, зокрема забезпечити доступ до документації для працівників та враховувати пропозиції заявниць задля налагодження та покращення якості освітнього процесу в закладі, а також реагувати з урахуванням норм чинного законодавства у разі виявлення порушень педагогічної етики.
За час каденції першого освітнього омбудсмена Сергія Горбачова таких особистих прийомів було багато, аналіз яких показав, що 90% проблем можна вирішити на рівні керівника закладу освіти. Але, на жаль, саме необізнаність з освітнім законодавством та відсутність знань про захист своїх прав, як керівників, педагогів, здобувачів освіти та їх батьків, створюють конфлікти між учасниками освітнього процесу.