ЩО ТАКЕ “ШКОЛА СУПЕРГЕРОЇВ”
Іноді діти вимушені по кілька місяців, а то й роками жити в лікарняних палатах, наприклад, через онкозахворювання чи травми війни. Через це вони не можуть у звичному режимі відвідувати заклад дошкільної освіти чи школу. В умовах воєнного стану збільшується кількість фізичних травм дітей, страждає їх психологічний стан, іноді діти не мають доступу, щоб своєчасно отримати медичну допомогу, що загострює перебіг хвороби, іноді діти потребують довготривалої реабілітації. “Школа супергероїв” створена саме для того, щоб діти, які перебувають у лікарнях, не переривали освітній процес, могли продовжувати здобувати знання без повторного навчання у тому ж класі, розвивати навички та соціалізуватися, не втрачали дитинство через стан здоров’я.
“Школу супергероїв” як волонтерську ініціативу та неймовірно крутий проєкт заснувала Євгенія Смірнова, яка зараз обіймає посаду заступниці Міністра освіти і науки України. У жовтні 2021 року за ініціативи першої леді Олени Зеленської Кабінетом Міністрів України була заснована державна установа “Школа супергероїв”, яка розпочала фактичну роботу з жовтня 2022 року.
“Школа супергероїв” – це державна установа, яка надає освітні послуги з дошкільної та повної загальної середньої освіти дітям, які перебувають на стаціонарному лікуванні або яким надається реабілітаційна допомога в закладах охорони здоров’я. Щоб надавати освітні послуги в лікарнях створюються освітні центри, які діють на підставі Статуту “Школи супергероїв” та власних положень (Положення про освітні центри державної установи “Школа супергероїв”). Це визначається пунктами 1 та 2 Статуту державної установи “Школа супергероїв” (далі – Статут). Кожен освітній центр очолює керівник (пункт 19 Статуту).
Освітні центри “Школи супергероїв” є у лікарнях 8 міст: Києва, Боярки, Житомира, Дніпра, Харкова, Львова, Миколаєва, Хмельницького. Докладно з переліком лікарень можна ознайомитися за посиланням.
ХТО МОЖЕ НАВЧАТИСЯ У “ШКОЛІ СУПЕРГЕРОЇВ”
За інформацією сайту “Школи супергероїв”, отримувати освітні послуги в освітніх центрах при лікарнях можуть діти від 3 років, зокрема з особливими освітніми потребами, та здобувачі професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти у частині здобуття повної загальної середньої освіти.
ПРИНЦИПИ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛИ ТА ЇЇ ПРАЦІВНИКІВ
Принципи діяльності “Школи супергероїв” та її працівників визначені пунктом 8 Статуту. Це:
- дитиноцентризм;
- врахування індивідуальних та особливих освітніх потреб дитини;
- рівність доступу до якісних освітніх послуг та відсутність дискримінації;
- єдність та різноманітність методів навчання, виховання та розвитку;
- партнерські відносини між здобувачами, працівниками “Школи”, батьками дітей, працівниками лікарень, повага честі та гідності кожного;
- академічна свобода та педагогічна майстерність педагогічних працівників (свобода у виборі видів, форм, послідовності та темпу подання навчального матеріалу);
- якість, обґрунтованість та своєчасність наданих освітніх послуг;
- фінансова, академічна, кадрова та організаційна автономія “Школи”;
- демократичні засади управління “Школою”;
- архітектура та інформаційна доступність освітніх послуг “Школи”.
ОСВІТНІ ЦЕНТРИ “ШКОЛИ СУПЕРГЕРОЇВ”: СТВОРЕННЯ ОСОБЛИВОЇ АТМОСФЕРИ
У кожному освітньому центрі “Школи” облаштовано яскравий розвиваючий технологічний освітній простір, відповідно до стандартів та унікального дизайну школи, щоб відволікти дітей від щоденних медичних процедур та загального психологічного клімату лікарні. Освітні центри мають однакове стандартизоване обладнання та унікальний дизайн, розроблений на волонтерських засадах групою ентузіастів дизайнерів, зокрема з дизайн бюро “Ionosfera” та іншими.
Цікавинки цієї школи, які можуть використовувати звичайні школи
- Освітні простори розбудовуються, облаштовуються та відремонтовані за кошти донорів та партнерів без залучення бюджетних коштів. Освітній простір у Львові, який нещодавно відвідував освітній омбудсмен Сергій Горбачов та працівники Служби освітнього омбудсмена, був створений за кошти та за підтримки Міжнародної юридичної компанії Dentons. Такий підхід демонструє можливості для громад та закладів освіти в умовах війни проводити відновлення та розбудову за кошти позабюджетних джерел.
- Облаштування простору відповідно до єдиної концепції та дизайну школи. У межах цієї концепції заклад освіти може обрати свій підхід при здійсненні ремонтів, що забезпечить поступове формування неповторного сучасного освітнього простору, який стане простором розвитку та психологічного розвантаження дітей.
- Побудова уроку з орієнтацією на індивідуальні потреби учнів та врахування освітніх втрат з подачею матеріалу через незвичний контент. Зокрема, враховуючи велику кількість учнів, які наразі знаходяться за кордоном або навчаються онлайн, за можливості варто побудувати заняття через поділ на групи та впроваджувати індивідуальний підхід за принципом “репетитор від держави”.
- Реальна психологічна підтримка учнів та батьків, яку надає практичний психолог, який вміє працювати з психологічною травмою та втратою, постійно проходить навчання та навчає інших педагогічних працівників “Школи”.
- Формування системи заохочення учнів через стіни емоцій, наклейки та іншу сувенірну продукцію, дипломи досягнень у власному дизайні, що мотивує учнів до навчання. Така продукція не вимагає значних асигнувань, проте може бути розроблена кожним класом для себе особисто чи відтворювати символіку школи. Пошук такої символіки може стати цікавою проєктною роботою для учнів.
- Активний вихід в соціальні мережі. Наразі діти, як і батьки, дізнаються інформацію з мереж, а також груп у месенджерах. Тому великого значення набуває побудова комунікації через зручні для них платформи та візуальний контент.
ЗГОДА НА НАДАННЯ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ
Для того, щоб надавати дітям освітні послуги, керівник освітнього центру “Школи супергероїв” обов’язково повинен отримати згоду батьків чи інших законних представників дитини або особи, що здобуває загальну середню освіту, на надання освітніх послуг (пункт 7 Порядку). З формою цієї згоди можна ознайомитися за посиланням, а також заповнити та підписати її на сайті “Школи”. Заповнення цієї згоди дає право надавати дитині освітні послуги та обробляти її персональні дані для забезпечення права на освіту.
Освітні послуги надаються вихованцям та учням на підставі дозволу та відповідно до рекомендацій лікарів закладів, в яких вони перебувають на стаціонарному лікуванні або де отримують реабілітаційну допомогу. Але освітні послуги не можуть заважати отримувати дітям необхідні медичні та реабілітаційні послуги.
Часовий проміжок надання освітніх послуг (розклад занять) залежить від специфіки надання медичних послуг та узгоджується з лікарями (пункт 12 Статуту).
ЦІКАВІ ПІДХОДИ ТА МОЖЛИВОСТІ ДО НАВЧАННЯ ТА РОЗВИТКУ
Підходи до навчання “Школи супергероїв” також допомагають частково нівелювати лікарняну атмосферу й підтримати атмосферу дитинства.
Уроки з равликами та душею
Дітей в лікарні не можна примусити відвідувати заняття та уроки, тому педагоги шукають і застосовують такі підходи до викладання, щоб дитина захотіла відвідати наступні уроки/заняття. Під час уроків подаються яскраві факти та цікавинки, проводяться експерименти, пошукові роботи. Наприклад, уроки історії побудовані через історію ігор, на уроках хімії демонструються хімічні реакції в побуті, на уроках біології звертають увагу на невідомі факти, наприклад, наявність зубів у равлика, наявність тварин, які харчуються виключно фотосинтезом.
Психологічна підтримка та підтримка прагнень
Практичні психологи “Школи” пройшли навчання щодо роботи з дітьми, що мають психологічне травмування. Ці фахівці вміють працювати з втратою, забезпечувати психологічну підтримку вчителів та батьків, та відіграють активну роль в організації взаємодії з учнями, наданні їм освітніх послуг.
Наявність власної навчально-методичної ради та розробка методичних матеріалів відповідно до власних потреб
У кожному освітньому центрі є методист, який забезпечує методичну підтримку педагогічних працівників, контролює якість освітніх послуг, для чого відвідує заняття та спілкується з батьками, долучається до розробки методичних матеріалів школи. Всі інноваційні підходи та розроблені матеріали враховують практику та наукове підґрунтя і проходять через навчально-методичну раду, яка включає фахівців з наукових інститутів та закладів вищої освіти.
Технологічність та інновації
Під час освітнього процесу у “Школі” використовуються сучасні технології. Всі педагоги мають навички роботи з інтерактивними дошками та використовують їх на уроках, а також всі центри забезпечені ноутбуками, робота з якими є обов’язковою частиною занять та уроків.
Робота в укриттях та безпека учнів
Деякі освітні центри “Школи” знаходяться близько до лінії фронту, тому “Школа” розробила методичні матеріали щодо роботи в укриттях, освітні простори забезпечені навчальними та дидактичними матеріалами для психологічного розвантаження та роботи під час тривог чи обстрілів. Всі штатні педагогічні працівники пройшли навчання з домедичної допомоги та вміють надавати першу домедичну та першу психологічну допомогу.
Підтримка дітей в позаурочний час
У “Школі” проводиться позаурочна та виховна робота. Це, зокрема, виховні заходи та заняття, залучення волонтерів та запрошення зіркових гостей, дні та тижні читання, перегляд фільмів, спільні заходи для різних освітніх центрів. Тому після занять та уроків діти продовжують спілкуватися та соціалізуватися, залучаються до цікавих для них видів діяльності.
Незвичні підходи до побудови простору – Резиденція супергероїв
Це територія, де в теплу пору року відбуваються уроки просто неба, а також можна грати рухливі ігри. Тут є:
- Зелений Городик – лабораторія рослин та уроків біології
- Зона джедаїв дороги – для уроків з безпеки дорожнього руху
- Інклюзивний ігровий майданчик
- Мініфутбольне поле.
Бібліотека “Школи супергероїв”
У “Школі супергероїв” розташовуються сучасні бібліотечні простори, в яких є окрема зона для ігор. Книги можна читати як безпосередньо в бібліотеці, так і обрати в електронному каталозі та отримати книгу в палату. Такий формат можуть використовувати школи для осучаснення шкільних бібліотек.
ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
Важливо. Під час навчання у “Школі супергероїв” не потрібно відраховуватися зі своєї школи. Освітні центри за потреби взаємодіють із закладами освіти, в яких навчаються учні, щоб узгодити освітній процес (пункт 12 Статуту).
Для дітей, які перебувають два і більше тижнів поспіль на стаціонарному лікуванні або отримують реабілітаційну допомогу:
- дошкільного віку
створюється дошкільна група, в якій не більше 15 дітей
- початкової школи
створюється клас із максимум 15 учнів, до якого можуть бути зараховані учні різного віку. Режим роботи класу визначає керівник освітнього центру “Школи” відповідно до рекомендацій лікарів. Режим як правило, передбачає не більше ніж три уроки в день для одного учня переважно у першій половині дня
- мають здобувати базову середню та повну загальну середню освіту
в обов’язковому порядку надаються освітні послуги в доступних форматах (у групі з 2-15 учнів або індивідуальній формі) з предметів, з яких проводиться державна підсумкова атестація на відповідному рівні повної загальної середньої освіти, зокрема з державної мови, математики та інших предметів, визначених МОН на відповідний навчальний рік, а також послуги з інших навчальних предметів, які можуть бути очними груповими, індивідуальними, дистанційними груповими.
Також ці учні можуть отримувати освітні послуги за дистанційною або екстернатною формами в закладах освіти, учнями яких вони є, за умови забезпечення такої форми здобуття освіти відповідними закладами освіти.
Освітні послуги надаються в доступних форматах, зокрема забезпечуються можливості користування жестовою мовою та шрифтом Брайля, навчальною літературою в доступних друкованих та електронних форматах (пункти 8-10 Порядку надання освітніх послуг особам, які здобувають дошкільну чи повну загальну середню освіту та перебувають на стаціонарному лікуванні або яким надається реабілітаційна допомога в закладах охорони здоров’я) (далі – Порядок).
Педагогічний патронаж
Діти, які перебувають в лікарні більше ніж один навчальний рік, здобувають освіту у формі педагогічного патронажу, який надається вчителями найближчого до місця лікування закріпленого органом управління освіти закладу загальної середньої освіти відповідно до Положення про організацію індивідуальної форми здобуття освіти, затвердженого МОН (пункт 13 Порядку та пункт 7 Положення про організацію індивідуальної форми здобуття освіти).
Заняття для дітей з ООП
Діти, які перебувають два і більше тижнів на стаціонарному лікуванні, отримують корекційно-розвиткові та/або психолого-педагогічні послуги (допомогу). Це можуть бути заняття тривалістю від 15 до 45 хвилин, які проходять або у групах (2-5 дітей), або індивідуально (пункт 14 Порядку).
Оцінювання учнів
Дітям, яким надавалися освітні послуги, протягом року після завершення отримання освітніх послуг за заявою батьків (інших законних представників) надається довідка про отримані під час лікування освітні послуги та їх обсяг. Ця інформація за заявою батьків (інших законних представників), наданою у будь-якій зручній формі, може бути передана секретаріатом “Школи” до закладу освіти, де навчається дитина (пункт 11 Порядку).
Під час надання освітніх послуг в освітніх центрах “Школи” може здійснюватися формувальне та/або поточне оцінювання учнів. Батьки чи законні представники можуть написати освітньому центру заяву з проханням організувати підсумкове оцінювання учнів у закладі освіти, де навчаються такі учні (пункт 12 Порядку).
Тому заклади освіти можуть перейняти деякий досвід “Школи супергероїв”, щоб зробити школи ще більш дружніми до дитини.
Світлини люб’язно надала “Школа супергероїв”.