У попередній нашій публікації ми писали про важливість та проблеми позашкільної освіти, нові напрями роботи в цій сфері та пропозиції щодо розвитку позашкілля.

У цій публікації своїм досвідом організації позашкільної освіти діляться керівники закладів, які навіть у таких надскладних умовах, по-новому організовуючи роботу закладів позашкілля, допомагають дітям розвивати власні таланти та здібності, займатися улюбленою справою та підтримують дітей і молодь. 

Ми поспілкувалися з керівниками закладів позашкільної освіти міста Коростень, Житомирської області, міста Бровари, Київської області та міста Білгорода-Дністровського, Одеської області. Своїм досвідом діляться:

Тетяна Кереселідзе – директорка Центру дитячої та юнацької творчості міста Коростень, Житомирської області – про роботу закладу позашкільної освіти в умовах воєнного стану:

“Центр дитячої та юнацької творчості – комунальна установа, яка має  академічну, організаційну, фінансову і кадрову автономію та фінансується з міського бюджету.

Для будь-якого розвитку потрібен виклик. Нашим викликом стало дистанційне навчання за часів ще ковіду, а наразі – це повномасштабне вторгнення, яке змінило людей, світ та напрями роботи.

Для колективу Центру ДЮТ новими стали форми навчання дітей. Позашкілля – це всебічний розвиток дитини, який необхідний на будь-якому етапі її розвитку та за будь-яких умов. 

Ковід навчив нас працювати дистанційно, гуртуватися та працювати в соціальних мережах, які стали нашим ключем до серця дітей. Флешмоби за хештегами, фотоконкурси, онлайн-марафони добра та інші активності, які ми вигадували з Командою залишили та зміцнили наш зв’язок із гуртківцями та їх батьками.

24 лютого 2022 року. Повномасштабна війна. Саме у стресі дитині потрібно і варто давати творчі вправи, вправи на розвиток моторики, вправи на говоріння чи співи, вправи на руханки тощо. Адже це відволікає, це направляє злість та страх у творчість та діяльність. Завдяки потужній дистанційній синергії, яку нам вдалося закріпити під час ковіду, вже через місяць після повномасштабного вторгнення команда Центру в дистанційному форматі проводила арттерапії, шили янголів-охоронців, які потім передавали військовим, збирали на машини для ЗСУ та співали з різних куточків світу “Ой,  у лузі червона калина” разом зі своїми вихованцями.

Власним прикладом команда Центру демонструвала дітям, що переживати складні часи потрібно разом, гуртом.  Завдяки такій завзятості, вже зараз, попри 1,5 року повномасштабної війни у країні, станом на вересень, ми маємо повне наповнення більш ніж 50 гуртків, які діють в Центрі. Ми розвинули нашу співпрацю, зокрема міжнародну, з донорами, партнерами, друзями. Нові гуртки з військово-патріотичного виховання, три сесії вдало проведених літніх таборів та Команду Центру, яка вистояла, вціліла та стала ще потужнішою. 

У 2022 році ми отримали відзнаку “Лідер позашкілля”. 

  Для підвищення експериментальних можливостей природничих гуртків на базі Центру ДЮТ була створена хіміко-біологічна лабораторія. Її наявність дає можливість, використовуючи сучасні інноваційні технології, розвивати у дітей вміння досліджувати, проводити експерименти, спостереження.

Найбільший попит гуртків, що працюють у лабораторних умовах, спостерігається серед молодшої ланки школярів (1-4 класи). Не вивчаючи ще предмету хімії в школі, вони, відвідуючи такі  гуртки, отримують базові знання з хімії та вміння експериментувати, знайомляться з природними та хімічними перетвореннями речовин, які нас оточують. Діти вчаться самостійно вирощувати кристали різної  форми та кольору, проводять елементарні цікаві досліди, вивчають властивості води. Лабораторія була створена завдяки Норвезькій місії допомоги та  співпраці  Центру ДЮТ з їх партнерами та донорами. 

А для  того, щоб навчитися керувати автомобілем та вправно його ремонтувати, не обов’язково чекати свого повноліття. Ці знання можна здобути ще у шкільні роки у нашому гуртку з КАРТИНГУ. На гуртку діти досконало вивчають будову двигуна автомобіля, освоюють практичну їзду на карті, вивчають правила дорожнього руху. Картинги та квадроцикли були придбані завдяки співпраці центру ЦДЮТ з норвезькими та шведськими донорами.

Також на базі Центру функціонує гурток «Акробатика» «Гімнастика». Адже давно доведено, що саме рух приводить до посилення обміну речовин, правильному розвитку тіла і, як наслідок, поліпшенню розумової та психічної діяльності. Саме рух призводить до того, що дитина виплескує всю енергію, що гарантує хороше самопочуття і позитивні емоції. Заняття побудовані відповідно до індивідуальних особливостей і природних схильностей дітей.

Також на базі Центру ДЮТ працює гурток «Гончарство». У нас пропонується дітям долучитися до вивчення історії народного мистецтва України. У гуртку діти займаються ліпкою. Вивчають традиційне народне мистецтво кераміки, створюють своїми руками чудові сувеніри, подарунки, прикраси, декоративні вироби та посуд. У нас гуртківці розвивають такі позитивні риси як: працелюбність, наполегливість в досягненні мети, відповідальність за результат власної праці.

За 1,5 року повномасштабної війни нові формати роботи з’явилися не тільки в діяльності гуртків, а й у нашій зовнішній політиці. Наша співпраця з донорами, партнерами, друзями стала міжнародною та миттєвою. Ми навчилися робити швидко та якісно. Навчили об’єднувати бізнес та міську владу, підлітків та людей літнього віку, ми розбиваємо бар’єри та кордони, будуючи мости та нові соціальні простори.

Мріяти – круто! Діяти – на часі! Рухаємо країну до Перемоги разом!”

Валентина Павлученко директорка Палацу творчості дітей та юнацтва міста Бровари, Київської області, – про проєктну роботу та самоврядування дітей і молоді:

“Цікавим та неординарним напрямом роботи Палацу творчості дітей та юнацтва (ПТДЮ) є діяльність Ради дітей та учнівської молоді Броварської міської територіальної громади (РДУМБ) – це добровільне незалежне обʼєднання осередків самоврядування закладів освіти громади.  Для активізації роботи учнівського самоврядування у місті Бровари у 2008 році було створено проєкт «Самоврядування дітей міста», з вересня 2018 року РДУМБ діє на базі ПТДЮ, де  працює також гурток «Лідер».

Рада дітей та учнівської молоді працює за проєктними технологіями. За останні 5 років було реалізовано понад 30 проєктів та проведено близько 100 заходів різного рівня. Найбільш масштабні з них: 

  • Україно-польський обмін досвідом роботи учнівського самоврядування,
  • щорічний міський захід «Лідер року»;
  • щорічна міська конкурсно-розважальна програма «Love is…»; 
  • «Андріївські вечорниці» тощо. 

Систематично працюють проєкти, створені у структурних підрозділах Ради – комісіях: 

  • «Рада & Co» – комісія з питань партнерства та зв`язків з громадськістю; 
  • «Щасливе юнацтво» – комісія з питань освіти та захисту прав дітей; 
  • «Еко Ренесанс» – комісія з питань екології, спорту та здорового способу життя; 
  • «Надихай» – комісія з питань культури, дозвілля та волонтерської діяльності; 
  • «Рада online» – комісія з питань преси та інформаційного забезпечення. 

Великою ланкою роботи РДУМБ з початком повномасштабної війни стала волонтерська та благодійна діяльність. Лідери Броварської громади також працюють у складі Обласної ради дітей Київщини.

Самоврядування дітей та учнівської молоді передбачає організацію учнями життєдіяльності у власному колективі, набуття вміння приймати рішення та брати відповідальність за них, розкриття свого внутрішнього потенціалу, вияв ініціативи, творчості, креативності, виховання вольових та моральних якостей. Завдяки зусиллям членів Ради дітей та учнівської молоді учнівське самоврядування в Броварській громаді стало уособленням демократичної атмосфери в загальноосвітніх та позашкільних закладах освіти, формою самодіяльної організації дитячого життя та важливим чинником самовиховання особистості”.

 

 

Наталія Цвікова – директорка Міського Центру дитячої творчості» міста Білгорода-Дністровського, Одеської області – про роботу з дітьми з особливими освітніми потребами: 

“Місія позашкільної освіти полягає у розвитку здібностей дітей та молоді у сфері освіти, науки, культури, фізичної культури та спорту, технічної та декоративно-ужиткової творчості, здобуття профільних знань, вмінь і навичок, необхідних для їх соціалізації, подальшої самореалізації та професійної діяльності. Тому я вважаю однією з важливих стратегій розвитку дітей з особливими потребами – позашкільну інклюзивну освіту. Протягом тридцяти років Білгород-Дністровський комунальний заклад «Міський Центр дитячої творчості» Одеської області організовує творчу діяльність для  “сонячних” дітей нашого міста та набув вже певного досвіду. Ми працюємо за трьома складовими:

–         Інклюзивне навчання в гуртках;

–         Масові заходи за участю дітей з особливими потребами;

–         Робота з батьками.

 Інклюзивне навчання в гуртках

 Наші “сонячні” дітки навчаються в гуртках художньо-естетичного, еколого-натуралістичного та технічного напряму за звичайними навчальними програмами. За результатами засвоєних знань беруть участь у конкурсах, виставах, змаганнях та виставках на високому рівні та стають призерами. З 2009 року педколектив Центру номінує дітей з особливими потребами на нагородження стипендією міського голови за творчі досягнення, цю стипендію строком на рік отримало дванадцять дітей.

Ми створили гурток декоративно-прикладної творчості «Особлива майстерня» для дітей з особливими потребами, їх братиків і сестричок. На гурткових заняттях юні митці працюють з природним матеріалом, вивчають навколишній світ, розвивають дрібну моторику, розкривають особисті творчі здібності за допомогою логоритміки, психогімнастики, руханок та ігор, спілкування та взаєморозуміння.

У гуртковій роботі ми повинні не просто розважати, а й бачити майбутнє кожної дитини, становлення її особистості  та  самореалізацію в житті.

 Масові заходи за участю дітей з особливими потребами

 Неодмінним аспектом соціалізації дітей з інвалідністю  є виявлення їх здібностей та реалізація творчого потенціалу. Тому ми створюємо умови дітям з особливими потребами для безпосередньої участі в масових заходах.

Міжнародний день людей з інвалідністю для нашого педагогічного колективу став щорічною важливою подією. Щороку відбуваються  концертно-розважальні програми «Всі ми діти твої, Україно» в межах благодійної акції «Діти – дітям» для дітей  з особливими потребами. 

Поробки та виготовлені власноруч сувеніри беруть участь у виставках та конкурсах з декоративно-ужиткової та технічної творчості. Свої вокальні здібності гуртківці випробовують на міських фестивалях, зокрема «Пісенний дивосвіт». Для максимального розкриття творчих здібностей вихованців з особливими потребами був організований фестиваль, на якому діти  співали, танцювали, декламували вірші та пригощали випічкою. Важливою ланкою соціалізації особистості є участь у міських конкурсах формату «Міс та містер».

Робота з батьками

Одним із найцінніших джерел підтримки для батьків дітей з особливими потребами є спілкування з іншими батьками, що також мають “сонячну” дитину. Це спілкування особливо цінне, адже сприяє відкритості до того, щоб слухати один одного, підтримувати, ділитися досвідом. Саме з такою метою в міському Центрі дитячої творчості була організована для батьків робота клубу взаємопідтримки «Разом ми – сила». Зустрічі, тренінги, чаювання, спільний відпочинок – це форми роботи, які допомагають знайти відповіді на питання, вихід зі складної ситуації та просто поспілкуватися.

Педагогічний колектив Центру дитячої творчості міста Білгорода-Дністровського, як і всі позашкільники України, розуміє необхідність продовжити розпочату роботу навіть в умовах воєнного стану. Поруч живуть діти, які потребують особливої уваги і яким ми повинні допомогти відчути себе рівними, соціалізуватися та адаптуватися  до дорослого життя”.

Титульне фото надане Центром дитячої та юнацької творчості міста Коростень, Житомирської області.