В одній із наших недавніх публікацій ми вже аналізували та висвітлювали закордонний досвід будівництва та використання швидкобудівних модульних та тимчасових споруд-закладів освіти, а також перспективи використання таких споруд в Україні.

Наразі ми пропонуємо увазі наших читачів публікацію про досвід зведення таких споруд в Україні й що треба змінювати в українському законодавстві, щоб спростити та прискорити забезпечення освіти можливостями для реалізації освітнього процесу. 

В Україні досвід побудови таких модульних споруд для потреб освітнього процесу з’явився ще до початку повномасштабної війни. Наприклад, Київський університет імені Бориса Грінченка ще у 2019 році побудував у Києві на Русанівці для факультету педагогічної освіти модульний двоповерховий гуртожиток для студентів.

Під час повномасштабної війни багато закладів освіти було зруйновано, і громади почали шукати швидкі можливості для відновлення освітнього процесу. Зокрема, модульний дитячий садок та модульний освітній простір було зведено в селі Загальці Бородянської громади. Триває зведення закладу дошкільної освіти в Овручі Житомирської області. 

Ми поспілкувалися з представниками громад, освітніми управлінцями, керівниками  закладів освіти міста Києва, Київської  та Житомирської областей щодо їхнього досвіду зведення модульних споруд для освітнього процесу, зокрема про проблеми, з якими стикалися, фінансові та часові витрати на зведення таких будівель та переваги від їхнього зведення, а також надіслали відповідний запит голові м. Овруч. 

Усі вони наголосили, що зведення таких модульних споруд для освітнього процесу, особливо в умовах війни, дозволяє швидко забезпечити доступ до освіти, відновити очне навчання або усунути нестачу житлового фонду для студентів. Усі споруди, окрім гуртожитку, надали закордонні донори. А закупити та встановити самостійно модульні споруди поки громади не можуть, бо поки наше законодавство не дозволяє це зробити. Тому частина освітян та представників влади звертають увагу, що в Україні необхідно змінювати норми та підходи у будівництві відповідно до європейських норм. Від багатьох представників громад та фахівців ми чули запитання: Чому в Європі можливо зводити модульні споруди, а в Україні – ні?

Пропонуємо докладно ознайомитися з українським досвідом та світлинами щодо зведення модульних тимчасових споруд для освітнього процесу.

 

Модульний дитячий садок – досвід Бородянської селищної ради у с. Загальці

Глущенко Катерина Василівна – директор Опорного закладу освіти “Загальцівський ліцей” Бородянської селищної ради Київської області із серпня 2021 року.

 “Донорами, Угорською екуменічною службою допомоги, було запропоновано спорудити модульну будівлю садочка, оскільки це швидке розв’язання багатьох проблем. Найголовніше – діти охоплені освітнім процесом, працівники садка – роботою. Процеси з установки приміщень, наповнення освітнього простору, підключення комунікацій та благоустрою територій тривали близько 4 місяців. Приміщення модульного садка мобільне. Після відбудови основного приміщення його можна буде використовувати в інших цілях або на території села, або перемістити навіть в інший населений пункт. 

Внутрішній дизайн приміщень продуманий до найменших дрібниць, виглядає затишно та комфортно. Усі меблі та техніка сучасні, мобільні, не займають багато місця в приміщеннях та мають сертифікати якості”.

Тетяна Кравчук, начальниця відділу освіти Бородянської селищної ради у 2019-2022 роках, а сьогодні – заступниця директора з навчальної роботи ДПТНЗ “Бородянський професійний аграрний ліцей”, люб’язно надала нам коментар щодо зведення модульного садочка у с. Загальці Бородянської громади.

“Потреба в такій будівлі виникла, тому що основна будівля зруйнована, на її відбудову піде багато часу, а модульний садок – мобільний, швидко збирається та встановлюється. Садочок розрахований на 54 місця. Тому зі зведенням садочка вирішується проблема забезпечення дошкільною освітою дітей із 5 навколишніх сіл. У батьків, чиї діти виховуються в закладах дошкільної освіти, є можливість працювати й заробляти гроші на потреби сімей та відбудувати власні помешкання. 

Пропозиція будувати не звичайну будівлю, а модульну, була від донорів. На відбудову зруйнованої будівлі не вистачало ні часу, ні ресурсів. Поки йшов монтаж модульного садочка, розроблялася проєктно-кошторисна документація на відбудову школи, яка теж зруйнована у селі. Вартість будівлі донори не озвучували, тому важко порівняти вартість звичайного будівництва та модульної споруди.

Будівля змонтована якісно, до неї підведено електроенергію, воду, каналізацію, забезпечено всім необхідним. Над модулем добудовано дах. Опалення модульного садочка забезпечується виключно  електричною енергією, що у нинішніх реаліях дещо проблемно. Однак донори укомплектували садочок потужним генератором для життєзабезпечення будівлі  що розв’язує проблему віялових відключень. Якщо є стабільне електроживлення – у будівлі не холодно. Садочок монтувався на території основного закладу, тому використані комунікації, які були підведені до будівлі зруйнованого садочка. Окрім будівництва садочка треба було вирішувати й питання укриття. Цегляна будівля основного садочка, за висновками ДСНС, не визнана аварійною. Тому дозволили використовувати найпростіше укриття, яке було у підвальному приміщенні зруйнованого садочка. У ньому було зроблено ремонт.

Проблемою модульного садочка є відсутність окремих ігрових кімнат для кожної групи (садочок на 4 групи) і дітям доведеться користуватися спільною. Проблемою також стала недостатня спроможність електричної мережі у селі, щоб забезпечити повністю потреби садочка.

Донором виступила Угорська екуменічна служба допомоги, тож узгодження такого будівництва відбувалося на рівні держав. Також було підписано меморандум про співпрацю з керівництвом громади. Органи місцевої влади погодили земельну ділянку, на якій монтувався садочок, точку підключення електроенергії, води, каналізації. 

Проблем з отриманням дозволів на будівельні роботи не було, довго узгоджувалися деталі між державами, готувався меморандум. Перемовини почалися на початку червня, а монтаж садочка – у жовтні. На встановлення будівлі – від проєкту до повної реалізації – необхідно було близько 4 місяців.

Перевірку модульної будівлі на відповідність ДБН ніхто не проводив. Від ДСНС та Держспоживслужби зауважень немає. 

Щодо спорудження модульних садочків – особливих обмежень немає. Їх розглядають як тимчасові споруди. Ми живемо в умовах війни, у час, коли значна кількість дітей не має доступу до офлайн освіти, бо заклади зруйновані. Й дуже засмучує той факт, що навіть у період воєнного стану не припиняються судові справи про закриття закладів освіти, якщо, наприклад, у закладі немає пожежного щита, або якесь із приміщень оздоблене пластиковою вагонкою. Звісно, безпека дітей – перш за все, але якщо ми не змінимо законодавчо підходи та норми у будівництві, у вимогах до оснащення закладів, то скоро ми не лише будувати припинимо, а й позакриваємо ті, що вціліли.

Садочок лише готується до прийняття дітей, зараз прогріваються і просушуються приміщення. Чекаємо повноцінного введення садочка в експлуатацію.

Думаю, модульна будівля – це тимчасова споруда. Модульна будівля не замінила звичайну будівлю, оскільки мало простору. Немає додаткових приміщень (окремих ігрових кімнат, актової зали, кабінету для персоналу). Набагато приємніше бачити садочки та школи із сучасним дизайном, яскравими кольорами, просторими світлими навчальними, спальними й ігровими кімнатами. Використовувати будівлю можна буде тривалий час. Після відбудови основної будівлі плануємо використовувати модуль як літній табір.

Обміну досвідом з іншими громадами з цього питання у нас не було”.

  

Модульний гуртожиток – досвід Київського університету імені Бориса Грінченка

Освітній омбудсмен та працівники Служби освітнього омбудсмена мали можливість на місці ознайомитися із гуртожитком та іншими приміщеннями Київського університету імені Бориса Грінченка. Про те, як планувалося будівництво, які були при цьому вирішені проблеми, нам розповів проректор  Олександр Турунцев та інші відповідальні представники університету провели, надавши вичерпні коментарі й документи для ознайомлення.

“Потреба в такій будівлі виникла через дефіцит житлового фонду для проживання студентів. Модульна будівля побудована відповідно до розпорядження №1009 від 21.08.2017 року виконавчого органу Київської міської ради “Про встановлення швидкомонтованих будівель – мобільних житлово-побутових модулів на території Київського університету ім. Бориса Грінченка на бульварі І. Шамо, 18/2”.  Гуртожиток розрахований на 270 студентів. Є окремі кімнати, з відповідними умовами для осіб з інвалідністю. 

Зведення такого гуртожитку дозволило створити комфортні умови для побуту та навчання учасників освітнього процесу, забезпечити житлом студентів з інших населених пунктів, дітей-сиріт, студентів із тимчасово окупованих територій. 

Гуртожиток облаштований усім необхідним для комфортного життя студентів (умови проживання можна переглянути на світлинах). Гуртожиток забезпечується водопостачанням від наявної мережі водопостачання навчального корпусу університету. А електропостачання здійснюється від наявної мережі електропостачання також навчального корпусу. Теплопостачання будівлі забезпечує електрокотел. Одночасно зі зведенням гуртожитку поряд було облаштовано спортивний майданчик.

Укриття знаходиться в основній будівлі Київського університету імені Бориса Грінченка. Проблем із цвіллю та підвищеною вологістю в будівлі немає. Наявність цвілі та підвищеної вологості у тимчасових будівлях – це ознака недобросовісних виробників, порушення норм енергозбереження (відсутність точних розрахунків під час визначення точки роси, економія матеріалів для утеплення, застосування більш дешевих дифузійних мембран при виготовленні, відсутність контролю або ж брак на виробництві). 

Для зведення такої будівлі був необхідний експертний звіт щодо розгляду проєктно-кошторисної документації, дозвіл на початок будівельних робіт та контрольна карта на порушення благоустрою. З часу отримання експертного звіту отримання дозволів на будівельні роботи зайняло орієнтовно 45 календарних днів. Перешкодою для зведення будівлі було небажання місцевих активістів підтримувати проєкт будівництва. 

Будівля гуртожитку отримала позитивний експертний звіт у Державному підприємстві “НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ”.  За результатами розгляду, проєктна документація розроблена відповідно до вихідних даних для проєктування з дотриманням вимог до міцності, надійності, довговічності будівель та споруд, їх експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, зокрема дотримання нормативних вимог із питань створення безперешкодного  життєвого середовища для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, санітарно-епідеміологічного благополуччя, охорони праці, екології, пожежної, техногенної безпеки, енергоощадження, збудована відповідно до державних та будівельних норм. Для будівництва потрібно дотримуватися вимог законодавства України, державних стандартів, будівельних норм та правил – нічого в законодавстві змінювати не потрібно. 

Містобудівні  умови та обмеження для проєктування об’єкта будівництва, затверджені наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 13.12.2017 року № 796. Усі технічні документи можна переглянути на Прозорро.

Щодо вартості звичайної та модульної споруди. На час введення в експлуатацію, а це 2018 рік, 1134,73 м2 – 125 000 000,00 у порівнянні з вартістю житла такої площі в новобудовах  28 368250,00 грн. Тобто орієнтовно у 2,25 раза (це розрахунок без урахування вартості нульового циклу – тільки корисна площа).

Модульна будівля  контейнерного та збірно-розбірного типу розрахована на 20 років експлуатації. Для продовження терміну експлуатації потрібна експертна оцінка придатностей несучих конструкцій для подальшої експлуатації, поновлення вогнезахисту несучих металевих конструкцій, виконання необхідних ремонтних робіт, відповідно до Технічного звіту експертної організації (можлива заміна ущільнювачів між контейнерами, стан утеплювача тощо).

Повноцінно, на нашу думку, модульна будівля звичайну будівлю не замінила (для постійного проживання протягом багатьох років), але вона є досить комфортною. На нашу думку, спорудження модульних споруд можливо у сільській місцевості, це допоможе швидко відновити освітній процес, якщо школа чи садочок зруйновані під час війни – але в умовах ущільненої забудови необхідно міркувати, чи  варто їх споруджувати.

Поки інші заклади освіти не зверталися до нас, аби ми поділилися досвідом. Були спроби ДТЕК та АК “Київводоканал”, але, крім інтересу, справи далі не просувалися. Але ми відкриті й готові ділитися досвідом.”

Модульний дитячий садок – досвід Овруцької міської територіальної громади

Овруцький міський голова Іван Коруд надав письмовий коментар на наш запит щодо встановлення модульного дошкільного закладу.

“На території Овруцької міської територіальної громади розташовані 18 закладів дошкільної освіти. Три будівлі садочків потребують повної реконструкції. 

Щоб охопити дошкільною освітою дітей, вирішили звести модульну споруду, за допомогою закордонних донорів – представників Естонії.

Перевагами модульної споруди є те, що  усі приміщення в модульному дитячому садку будуються за принципом конструктора. Цей спосіб дозволяє заощадити час. Технологія повністю замінює звичайну  будівлю. За допомогою каркасних конструкцій у стислі терміни можна побудувати зручне, екологічно чисте  приміщення, де діти зможуть навчатися і  грати.

Будівництво закладу дошкільної освіти заплановано у дві черги. У першу чергу відбувається будівництво на 4 групи (80 дітей). За можливістю фінансування, у другу чергу буде добудовано ще 4 групи (80 дітей). Першу чергу планується ввести в експлуатацію 01 червня 2023 року.

Проєкт садочка розроблявся естонською стороною згідно з ДБН України та із проходженням комплексної експертизи. У межах співпраці в Естонії виготовляються модульні конструкції, які надалі будуть завезені в Україну для установки. Торги щодо виготовлення модульних конструкцій проводились естонською стороною, тому наразі ми не можемо надати інформацію щодо вартості будівництва. Для будівництва об’єкта закладу дошкільної освіти, який, згідно з розрахунками, є об’єктом СС3 (класифікація об’єктів, СС3 – об’єкт, який належить до класу зі значними наслідками), ми отримали всі необхідні документи відповідно до законів України. Овруцькою міською радою було забезпечено приєднання до енергомережі, а також видано технічні умови щодо приєднання до водопостачання та водовідведення. Облаштування укриття в садочку розробляється естонською стороною відповідно до вимог чинного законодавства України.

Щодо проблем під час зведення будівлі – наразі не можемо надати відповідь, оскільки процес будівництва триває. Не зовсім врегульовано чинним законодавством України питання зведення модульних будівель для освіти за конкретними ДБН, оскільки українські будівельні норми будівельні норми неадаптовані до європейських. Тому щоб спростити використання таких методів будівництва, необхідно адаптувати будівельні норми України до європейських.

23 січня 2023 року відбулася зустріч представників естонської делегації з керівниками закладів дошкільної освіти Овруцької міської ради та працівниками майбутнього садочка. З 08 по 15 квітня 2023 року планується візит керівників закладів дошкільної освіти до Естонії, під час якого вони ознайомляться з процесами управління закладом освіти, сучасними рішеннями та кращими практиками освіти в Естонії. З 06 по 13 травня 2023 року планується візит персоналу майбутнього дитячого садка до Естонії: вихователів, логопедів, психолога, кухарів. Мета полягає в тому, щоб персонал навчився використовувати нові матеріали та технології, користуватися обладнанням під час роботи, відповідно до європейських стандартів.

Ця модульна споруда може використовуватися постійно та повноцінно замінити звичайну будівлю. Якщо в Овруцькій міській раді буде можливість залучати кошти, ми плануємо в такий спосіб зводити й інші будівлі для потреб освіти. Інші громади, щоб запозичити досвід зведення таких споруд, до нас поки що не зверталися”.

Зазначимо, що зведення модульного дитячого садка в місті Овруч Житомирської області Овруцької міської територіальної громади здійснено за підтримки Уряду Естонії.

Модульний освітній простір для школярів – досвід села Загальці Бородянської громади

Керівниця напрямків соціальної згуртованості та громадянської активності в програмі USAID «Мріємо та діємо» Любов Квасюк надала коментар на наш запит, а представники Служби освітнього омбудсмена відвідали відкриття модульного освітнього простору 2 березня 2023 року.

Унаслідок дій російських військових у Бородянській громаді з 14 шкіл постраждало 10. Зокрема, великих руйнувань зазнала школа у селі Загальці – опорний заклад освіти “Загальцівський ліцей”. Школа була опорним закладом для дітей із дев’яти навколишніх сіл. Будівля є непридатною до використання та потребує капітального ремонту, тому наразі 259 учням та ученицям ніде вчитися. В інші школи батьки не відмовляються возити дітей з огляду на велику відстань та небезпеку ракетних обстрілів. 

В результаті бойових дій на території Бородянської громади в лютому-березні 2022 р. було пошкоджено будівлю опорний заклад освіти “Загальцівський ліцей”. На період ремонтно-відновлювальних робіт капітальної будівлі виникла необхідність в організації навчального процесу за змішаним та дистанційним типом, тому громада звернулася до благодійних організацій із проханням встановити модульний освітній простір.

Для відновлення доступу школярів до освіти програма «Мріємо та діємо», яка втілюється IREX і фінансується Агентством США з міжнародного розвитку USAID, встановила  в селі Загальці та обладнала технікою та меблями модульний освітній простір. Модульний простір надала португальська компанія jp.ik. Це – перший освітній простір такого типу в Україні. 

Освітній простір розраховано на групу до 25 дітей. 

Тип такої споруди обрано через переваги швидкого монтажу та порівняно низьку вартість, що дозволяє оперативно розв’язувати питання забезпечення просторів для організації навчального процесу. Наявність у селі такого простору вирішує кілька викликів одночасно. Перш за все учні відновлять очне/змішане навчання у школі та зможуть відвідувати гуртки, які будуть працювати на базі освітнього простору, що є важливим для якості освіті та психологічного відновлення і соціалізації дітей. Батьки зможуть не хвилюватися, адже діти навчаються недалеко від дому, до того ж поряд є укриття. Вчителі матимуть безпосередній контакт з дітьми та навчатимуть їх в очному форматі. А жителі громади відчувають що, попри великі наслідки руйнації, спричинені росією, життя продовжується.

Модульна будівля легша за звичайну, тому має фундамент швидкого монтажу без земляних робіт та капітального будівництва. Але у цій модульній будівлі  відсутні водопостачання та водовідведення, приміщення харчування та фізкультурно-спортивні приміщення, тому модульний освітній простір не є повноцінним закладом освіти як звичайна школа. Але це – хороше тимчасове рішення для забезпечення безперервного освітнього процесу у громаді на період проведення будівництва/реконструкції основної будівлі школи. Приміщення оснащене також 20 ноутбуками з гарнітурами, зарядною станцією та генератором для  безперебійного доступу до електрики, завдяки чому вчителі/учні у населеному пункті мають змогу більш ефективно використовувати онлайн ресурси та технології в освітньому процесі. Освітній простір змонтовано на території місцевої амбулаторії та підключено до внутрішніх мереж електропостачання. Також встановлено резервне джерело живлення (дизель-генераторна установка на 20 кВт). Простір оснащено електричними конвекторними обігрівачами. Було проведено розрахунок тепловтрат та, відповідно до результатів, обрано тип, кількість та потужність обігрівачів. Стіни та дах виконано із сендвіч-панелей (ламінований пінополіізоцианурат PIR 50 мм). Властивості PIR панелей:

  • теплопровідність – 0,022 Вт/мК
  • водопоглинання – слабке 1-2%
  • горючість – Г1 (низька горючість)
  • вогнестійкість – В1 (важкозаймистий)
  • паропроникність – нульова
  • екологічна безпека – висока.

Підлога виконана з металевої рами з дерев’яним настилом та утепленням базальтовою ватою.

Щодо укриття – відвідувачі та персонал модульного освітнього простору використовують наявне найпростіше укриття, яке розташоване у приміщеннях дитячого садочка на відстані 250 м від модульного простору.

Перевагою таких споруд є швидке виготовлення документів, монтаж та встановлення. Наприклад,  проєкт прив’язки до місцевості, облаштування модульної будівлі засобами безперешкодного доступу для маломобільних груп населення був зроблений за три дні. Монтаж споруди та підключення до електропостачання тривав 11 днів, а пусконалагоджувальні роботи – 1 день. Ця тимчасова будівля у будь-який момент може бути розібрана та переміщена в інше місце, але цей тип будівлі дозволяє використовувати її довготривало (понад 1 рік) за умови своєчасного проведення заходів із поточного обслуговування, зокрема контролю ущільнень.

Для реалізації проєкту були використані виготовлені заздалегідь збірні конструкції певного типорозміру. Проєкт робіт виконувався у частині прив’язки наявного виробу до місцевості, а також облаштування модульної будівлі засобами безперешкодного доступу для маломобільних груп населення. Зобов’язання щодо отримання дозвільної документації громада-бенефіціар взяла на себе як власник земельної ділянки, де проводився монтаж модульної споруди. Модульний освітній простір не вважається школою, тому до його зведення застосовуються не всі норми та правила.

Зведення таких модульних просторів може стати сталим рішенням для продовження освітнього процесу в умовах військових дій у багатьох громадах, які зазнали руйнувань. Але для повноцінного використання бажано спростити/скасувати процедуру отримання дозволів на будівництво та введення в експлуатацію модульних освітніх просторів. Також необхідно спростити процедури отримання технічних умов на тимчасове підключення до мереж електропостачання, водопостачання та водовідведення. 

Це перший такий модульний простір, встановлений командою IREX в межах програми USAID «Мріємо та діємо» і команда готова ділитися своїм досвідом з іншими громадами та організаціями, які зацікавленні у встановленні конструкцій в Україні”.

Також 2 березня 2023 року в селі Загальці відбулося відкриття модульного освітнього простору. На події були присутні директорка Опорного закладу освіти “Загальцівський ліцей” Бородянської селищної ради Київської області Катерина Глущенко, заступник в.о. голови Бородянської селищної ради Костянтин Мороз, заступниця директорки програми USAID «Мріємо та діємо» Юлія Ткачук, начальниця відділу освіти Бородянської селищної ради, Наталія Новікова. Відвідала відкриття й представниця Служби освітнього омбудсмена, адже для нас було важливо та цікаво побачити перший модульний освітній простір на власні очі. 

Усі присутні зазначали про важливість зведення такого простору в селі та висловили вдячність за допомогу в створенні освітнього простору всім, хто до цього був долучений. Як директорка закладу, так і заступник в.о. голови Бородянської селищної ради зазначили, що Загальці стали одним із найбільш постраждалих регіонів округи внаслідок тимчасової окупації, тому дуже важливим було створення такого простору для відновлення очного навчання та дозвілля дітей.

Заступниця директорки програми USAID «Мріємо та діємо» Юлія Ткачук зазначила, що відкриття цього нового простору допоможе відновити віру, це – перший крок до відновлення нормальності, до відновлення умов, за яких можна думати не лише про виживання, а й про розвиток. Бо освіта і діти – це про майбутнє. Вона подякувала батькам, адже після пережитого не просто відправити дитину до школи, вчителям, які будуть приїжджати, щоб проводити уроки, відділу освіти, який допоміг це організувати, та місцевій владі, яка допомогла з усіма дозволами, забезпеченням електропостачанням, укриттям.

Також під час відкриття модульного освітнього простору відбувся перший урок, на якому побувала і представниця Служби освітнього омбудсмена.  У теплому, світлому, сучасно обладнаному освітньому просторі. радісні діти з учителями спільно з гостями із задоволенням розпочали роботу над поробками, які були присвячені Україні. Розпочалося жваве спілкування, на деякий час здалося, що не було жахливих військових подій. Хтось робив листівки своїми руками, а хтось – малюнки за допомогою сучасного комп’ютерного обладнання.  Вони стали приємними подарунками для гостей.  Сподіваємося, що допомога постраждалим закладам освіти від російської окупації матиме продовження, оскільки  відновлення доступу школярів до освіти є найважливішим завданням задля майбутнього України.

Зазначимо, що модульний освітній простір для школярів встановлено програмою USAID «Мріємо та діємо», що втілюється IREX.

Докладно про закордонний досвід швидкобудівних модульних та тимчасових споруд-закладів освіти та перспективи використання в Україні – читайте в окремій публікації на нашому сайті

Висновок: для того, щоб полегшити процедуру спорудження модульних споруд для освітнього процесу та зробити процес їх спорудження швидшим, необхідно змінювати українські нормативи будівництва відповідно до європейських норм.

Готуємо лист до Кабінету Міністрів України щодо необхідності розробки норм для модульних споруд та внесення змін до законодавства, щоб їх встановлення стало можливим.  

 

На титульному фото вгорі ліворуч – модульний дитячий садок у с. Загальці, праворуч – освітній простір у с. Загальці, внизу – модульний гуртожиток Київського університету ім. Бориса Грінченка.