До нас наразі надходить велика кількість звернень від керівників та працівників закладів освіти, які перебувають у надзвичайно складному становищі на територіях, окупованих внаслідок широкомасштабного вторгнення росії. Працівники ризикують власним життям та здоров’ям,  піддаються примусу, насиллю, тиску. 

Вже відомо про випадки переслідування і викрадення педагогів за їх проукраїнську позицію, за небажання працювати на окупаційну владу, за відмову розпочати навчальний процес російською мовою, за незрозумілими програмами. Лише одиниці йдуть на співпрацю з ворогом.

Освіта й відповідно педагоги мають вирішальне значення для становлення української держави. У доктрині геноциду щодо України, яку оприлюднило державне російське інформаційне агентство, стверджується, що “необхідно перевиховати населення шляхом впровадження цензури, репресій та подавлення проукраїнських державницьких позицій в освіті та культурі,  вилучити навчальні матеріали і заборонити усі навчальні програми, які мають українській зміст тощо”. Саме тому освітяни одними з перших відчули на собі “російський мир”. 

Глибоко переконаний, що патріотично налаштовані співгромадяни, які перебувають на окупованих територіях та не піддаються на тиск з боку окупаційної влади, нині потребують термінової та особливої підтримки держави. 

Вони мають знати, що держава не залишила їх напризволяще з цими надскладними для вирішення проблемами. 

Ми звернулися до центральних органів влади, Верховної Ради з проханням підтримати освітян на окупованих територіях. Дякую голові Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергію Бабаку, який висловив підтримку українським освітянам на окупованих територіях. 

Перераховуємо основні проблеми,  які наразі потребують вирішення, та наші пропозиції. Але цей перелік не є вичерпним, ми стежимо за ситуацією і будемо його доповнювати та уточнювати відповідно до поточної ситуації.

ВИПЛАТА ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ

Незважаючи на наказ МОН від 28 березня 2022 р. № 274 “Про деякі питання організації здобуття загальної середньої освіти та освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні” , залишається не до кінця зрозумілим механізм оголошення простою та здійснення відповідних виплат працівникам, які перебувають на окупованих територіях або в зоні активних бойових дій. Адже органи управління освітою та керівники закладів освіти, які мають проукраїнські погляди, переважно відсторонені від посад або виїхали за межі окупованих територій. Відповідно, вони не мають змоги видати накази про простій, втратили доступ до печаток, електронних цифрових підписів, програмних систем нарахування, казначейських рахунків, токенів тощо для нарахування заробітної плати працівникам сфери освіти. 

Через це педагогічні працівники, які відмовляються виконувати вимоги окупантів, залишаються без засобів до існування. 

Що необхідно зробити: 

  • вирішити питання оголошення простою працівникам закладів освіти, яким не можуть оголосити простій через недієздатність органів управління освітою та закладів освіти на окупованих територіях;
  • чітко визначитися і оприлюднити повідомлення, чи буде перераховуватися заробітна плата зараз, чи виплати будуть здійснені після звільнення окупованих територій;
  • уточнити критерії визначення колаборантів, щоб не допустити здійснення виплат тим, хто заплямував себе посібництвом ворогу.

 

ОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ НА ОКУПОВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ

На окупованих у 2022 році українських територіях окупанти намагаються організувати освітній процес російською мовою за освітніми стандартами та навчальними планами так званих “лнр” та “днр”, із виключенням з освітнього процесу всіх навчальних дисциплін, визначених Державними стандартами, зокрема: українська мова, українська література, історія України тощо. Натомість запроваджують дисципліни, які пропагують агресію та ненависть до України. 

Наявні випадки, коли педагогічні працівники все ж йдуть на співпрацю з окупантами та до роботи в органах управління освітою і закладах освіти залучають осіб з так званих лнр, днр та росії.

Звертаємося до педагогів:

 – якщо у вас є можливість організувати дистанційне навчання для ваших учнів – організовуйте, але просимо приховувати це! Вже є факти, коли за організацію освітнього процесу за українськими програмами на освітян здійснювався тиск, погрози з боку окупаційної  влади;

-якщо ж дистанційне навчання здійснювати не можливо – просіть ваших учнів продовжити навчання в будь-якому закладі освіти України. Як це зробити читайте на вебсайті.

-заспокойте учнів, поясніть їм, що якщо вони не мають можливості продовжити навчання з певних причин, вони можуть надолужити його згодом. Як це зробити – йтиметься нижче. Головне зараз для дітей, які знаходяться на окупованих територіях та в зоні бойових дій, – це зберегти їхнє життя та здоров’я.

 

ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА КОЛАБОРАЦІЮ ВПРОВАДЖЕННЯ СТАНДАРТІВ ОСВІТИ ДЕРЖАВИ-АГРЕСОРА 

До Кримінального кодексу України внесли зміни – доповнили статтею 111-1  Колабораційна діяльність. У цій статті зазначено, що здійснення громадянином України пропаганди у закладах освіти незалежно від типів та форм власності з метою сприяння здійсненню збройної агресії проти України, встановленню та утвердженню тимчасової окупації частини території України, уникненню відповідальності за здійснення державою-агресором збройної агресії проти України, а також дії громадян України, спрямовані на впровадження стандартів освіти держави-агресора у закладах освіти, караються виправними роботами на строк до двох років або арештом на строк до шести місяців, або позбавленням волі на строк до трьох років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років.

Що необхідно зробити:

-розробити механізм виявлення колаборантів та тих, хто пішов на співпрацю з окупаційною владою.

Тому звертаємося до освітян, які залишилися на тимчасово окупованих територіях, ми розуміємо всю складність вашої ситуації на межі життя, розуміємо проблеми, які виникають, але все ж просимо не зраджувати власну державу і не погоджуватися на співпрацю з окупантами.

ЯК КОМПЕНСУВАТИ ОСВІТНІ ВТРАТИ УЧНІВ

Кожен педагог хвилюється за учнів, за їхнє життя та здоров’я, за  продовження їхнього навчання, за компенсацію освітніх втрат, отримання документів про освіту тощо. 

Головне зараз для дітей, які знаходяться на окупованих територіях та в зоні бойових дій – це збереження життя та здоров’я, і вони  зможуть компенсувати освітні втрати. 

У наказі МОН від 28.03.2022 р. № 274 “Про деякі питання організації здобуття загальної середньої освіти та освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні” зазначається, що у разі відсутності результатів річного оцінювання після завершення навчання за освітньою програмою закладу освіти учень має право до початку нового навчального року пройти річне оцінювання. 

Учні 1–10 класів можуть бути не переведені на наступний рік навчання та залишені для повторного здобуття загальної середньої освіти у тому самому класі на підставі письмової заяви одного з їхніх батьків чи інших законних представників.

Зі свого боку буду ініціювати розробку інших механізмів щодо компенсації освітніх втрат учнів. 

 

ЗВІЛЬНЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ З УКРАЇНСЬКИХ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ

Служба освітнього омбудсмена отримує повідомлення від освітян,  які залишилися на окупованих територіях, про примус до написання заяв про звільнення з українських закладів освіти та примус до подання заяв щодо прийняття на роботу до закладів освіти так званих “лнр” та “днр”.  

А в трудових книжках працівників закладів освіти окупаційною владою робляться відповідні записи про звільнення. 

Вважаю, що всі записи в трудових книжках працівників, зроблені окупантами та колаборантами, або іншими працівниками під примусом мають бути визнані недійсними, а педагогічний стаж педпрацівника – вважатися неперервним.

Цей перелік проблем не є вичерпним, і ми будемо доповнювати та уточнювати його відповідно до поточної ситуації. Просимо освітян, які зараз знаходяться на окупованих територіях, повідомляти в месенджері про проблеми, які потребують вирішення. Анонімність гарантуємо. 

Хочу звернутися до працівників закладів освіти, які залишилися на окупованих територіях, ми пам’ятаємо про вас, розуміємо ваші проблеми. 

Просимо вас триматися, ви мужні люди, які тримають освітній фронт у серцях і душах наших учнів, нашого майбутнього. 

Разом до перемоги!