20 жовтня в Міністерстві освіти і науки України відбувся Круглий стіл  «Особливості здійснення освіти з міжнародного гуманітарного права та прав людини в умовах збройного конфлікту на території України”, у якому також взяв активну участь освітній омбудсмен.

Цей захід став можливим завдяки підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в межах Програми «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини.

Довідка: Міжнародне гуманітарне право – це галузь міжнародного публічного права, яка застосовується під час збройних конфліктів, щоб обмежити засоби та методи ведення воєнних дій. Ця галузь права спрямована на захист цивільного населення від впливу збройного конфлікту та тих, хто припинив брати участь у воєнних діях, і покликана  обмежити наслідки конфліктів, виходячи з міркувань гуманності.

Учасниками заходу були представники органів центральної влади,  міжнародних та українських правозахисних організацій: ОБСЄ, Української Гельсінської спілки з прав людини, Товариства Червоного Хреста України, науковці. 

Під час круглого столу всі учасники акцентували увагу на важливості впровадження освіти прав людини у школах, а також розширення знань із міжнародного гуманітарного права для учнів та педагогічних працівників. Такі знання завжди є надзвичайно важливими й необхідними, а в умовах збройного конфлікту на території України – особливо.

▪ Начальник управління загальної середньої освіти Міністерства освіти і науки України Юрій Кононенко засвідчив важливість впровадження освіти прав людини та підтримку з боку МОН цієї важливої діяльності.

▪ Заступниця Міністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Інна Драганчук наголосила на тому, що ми говоримо не просто про «збройний конфлікт», а про те, що Україна є об’єктом російської агресії, тому ми маємо протистояти цій агресії, захищаючи мирних людей.

▪ Президент Товариства Червоного Хреста України Микола Поліщук відзначив, що Червоний Хрест вже 150 років захищає права мирних людей під час збройних конфліктів. Пан Микола нагадав давню латинську приказку: «Вода камінь точить».

▪ Радник віце-прем’єр-міністра України – Міністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Олександр Смирнов також зауважив, що потрібно підвищувати рівень освіти з міжнародного гуманітарного права. 

▪ Державний експерт експертної групи політики військових засобів масової інформації Директорату інформаційної політики у сфері оборони та стратегічних комунікацій Міністерства оборони України Богдана Тична звернула увагу, що саме завдяки  вчителям відбулася зміна ставлення до уявлення про міжнародне гуманітарне право. Вона зазначила, що Збройні Сили України готові до співпраці у розвитку розуміння міжнародного гуманітарного права.

▪ Докторантка Національного університету “Одеська юридична академія”, професорка кафедри міжнародного права та порівняльного правознавства Міжнародного гуманітарного університету Наталія Хендель звернулася із закликом до Міністерства освіти і науки України –  поширювати знання про міжнародне гуманітарне право.

▪ Керівниця освітнього департаменту Української Гельсінської спілки з прав людини Валентина Потапова зазначила, що майже мільйон дітей на окупованих територіях стали об’єктом ворожої пропаганди за 8 років російської агресії. Але цим дітям треба допомагати дізнаватися про основи міжнародного гуманітарного права, які обов’язково ввести в освітню програму. Для цього виданий відповідний посібник. 

▪ Координаторка освітніх проєктів Української Гельсінської спілки з прав людини Олександра Козорог наголосила на важливості комунікації між усіма, хто здійснює освіту, зокрема  з прав людини. Вона звернула увагу, що учням необхідно не лише давати знання, а й формувати в них цінності дотримання прав людини. А для цього надзвичайно важливою є форма подання інформації про права людини на уроках. Вона акцентувала також, що  у державних стандартах освіти обов’язково треба включати питання дотримання прав людини та врахувати складову міжнародного гуманітарного права й наголосила на необхідності   підтримки МОН. Також необхідно розробити критерії оцінювання освіти прав людини.

Пані Олександра звернула увагу на курс «Досліджуючи гуманітарне право», який впроваджується у закладах освіти, та посібник «Вивчаючи міжнародне гуманітарне право», над яким два з половиною роки спільно працювали юристи та педагоги. 

▪ Експерт з освіти у сфері прав людини, координатор проєктів ОБСЄ в Україні Олександр Войтенко також наголосив, що потрібна підтримка держави, зокрема МОН щодо впровадження освіти у сфері прав людини, рекомендації, а також дуже важлива консолідація зусиль різних установ.

 

Освітній омбудсмен Сергій Горбачов звернув увагу на недостатню готовність вчителів до викладання прав, зокрема, засад міжнародного гуманітарного права. Міжнародне гуманітарне право  для більшості з них – це, на жаль, «далека тема»,  навіть коли педагоги або їхні близькі люди  перебувають в умовах збройного конфлікту. Знання про права людини варто наскрізно включати до тем навчальних програм із різних предметів, а також розглядати на уроках конкретні кейси, які демонструють, як права застосовуються на практиці. Водночас і сам вчитель та керівник закладу освіти мають демонструвати учням, що вони поважають права людини та дотримуються прав. Також в кожному закладі освіти необхідно аналізувати стан дотримання прав учасників освітнього процесу, зокрема, проводити анонімні опитування здобувачів освіти, педагогів та батьків.

Захист своїх прав повноцінно неможливий у недоброчесному середовищі. Тому важливо з якнаймолодшого віку говорити з дітьми про доброчесність. ГО “СмартОсвіта” видали корисний навчально-методичний курс “Уроки доброчесності” для 3–4 класів і методичні рекомендації. 

Виконавчий директор Освітнього дому прав людини в Чернігові (ОДПЛЧ), експерт Всеукраїнської освітньої програми «Розуміємо права людини», експерт з освіти у сфері прав людини, координатор проєктів ОБСЄ в Україні Сергій Буров вважає, що насамперед важливо визнати проблему з освітою у сфері прав людини та створити реальну програму впровадження такої освіти.

▪ Директор СШ 148, учитель історії та правознавства Іван Пікуль вважає необхідним включити програми прав людини до більш молодших класів.

Підбиваючи підсумки обговорення, модератор заходу, експерт з миробудівництва та неформальної освіти, фасилітатор діалогів Максим Єлігулашвілі повідомив, що всі пропозиції учасників дискусії будуть узагальнені та зведені в один документ, який організатори оприлюднять та надішлють зацікавленим у розвитку викладання прав людини в Україні.