Вільний вибір підручників – складова академічної свободи вчителя

Сьогодні, 24 лютого, розпочався етап конкурсного відбору підручників, під час якого вчителі початкової школи мають змогу переглянути та обрати підручники для учнів 3 класу Нової української школи. Цей етап триватиме по 12 березня 2020 року. 

Це має бути свідомий відповідальний вибір вчителів: обрати підручники, з якими їм доведеться працювати і навчати учнів упродовж наступних п’яти років. 

Підручник у нас друкується один раз на п’ять років, тому вибір має зробити не один вчитель, а всі, які потенційно викладатимуть той чи інший предмет у певному класі протягом вказаного строку. Рішення вчителів про вибір того чи іншого підручника має затвердити педагогічна рада. 

Ніхто, крім вчителів, не має права здійснювати цей вибір та впливати на нього. Саме у цьому полягає академічна свобода педагога – свобода викладання, свобода від втручання в педагогічну діяльність, вільний вибір форм, методів і засобів навчання (а підручник – це засіб навчання). Про це зазначено у пункті 1 статті 54 Закону “Про освіту”.

Про це ми сьогодні говорили під час спільної прес-конференції з міністром освіти і науки України Ганною Новосад, директором Українського інституту розвитку освіти Вадимом Карандієм та в.о. директора Інституту модернізації змісту освіти Костянтином Трушковським. 

Закликаю вчителів уважно й критично поставитися до вибору, щоб обрати серед запропонованих найкращі підручники. 

Думаю, варто звернути увагу не лише на ті підручники, які вчитель використовував раніше, але й на ті, які з’являються просто тепер. Можливо, ідеї та методичний апарат інших підручників може сподобатися колегам.

Особливу увагу я б звернув на те, щоб не лише обрати підручники, але й переконатися, що замовлено саме те, що обрали вчителі та відповідно які підручники отримає школа.

Бо інколи вже після конкурсу вчителі із подивом дізнаються, що у них було право зробити вибір, який хтось зробив за них.

Щороку в соціальних мережах вчителі скаржаться на тиск, або на те, що хтось зробив за них вибір. Незадоволені якістю підручників, вчителі змушені звертатися до батьків з проханням купити інші книги. А непотрібні підручники, видані за державні кошти, припадають пилом на полицях шкільних бібліотек. 

На жаль, не всі вчителі наважуються повідомити на тиск на них під час вибору підручників. 

Якщо таке стається – звертайтеся до освітнього омбудсмена. Адже саме вам навчати дітей і відповідати за результати навчання. А підручники відіграють у цьому процесі досить важливу роль. 

Щоб довести факт тиску, можна  провести аудіо чи відео фіксацію фактів. Долучити покази свідків. Вчителям потрібно захищати свої права. Ніхто за них цього не зробить.

Вважаю за необхідне, публікацію результатів вибору всіх закладів освіти, одразу після завершення конкурсу, на вебсайтах МОН та ІМЗО. Це унеможливить  маніпуляції з результатами конкурсу. Ці дані цікаві як для видавців, та і для батьків, які матимуть змогу переглянути результати вибору вчителів та закладу освіти.

 

Подати скаргу до Служби освітнього омбудсмена Ви можете різними способами: